Medlemsorientering Juni 82
Ang. Vort
demo-anlæg
PR-udvalget
m.fl. har nu i et par måneder været i gang med opbygningen af vort demo-anlæg,
som skal have premiere ved Slagelse – Næstved Banens jubilæum den 12.-13. Juni
1982
Oprindelig
skulle udstillingen have været foretaget den 15-16. maj, men blev som bekendt
udskudt til den 12-13. juni pga. MK-sygen ved Skælskør.
Anlægget skal
opstilles på Dalmose station, og være åbent for publikum i tidsrummet kl. 11-17
begge dage. Her vil publikum så, for en ringe betaling, kunne beskue vort
arbejdende anlæg, og forhåbentlig give et godt bidrag til vor betrængte
klubkasse.
Om
Demo-anlægget:
Vort demo-anlæg
er som bekendt 380 x 260 med ”udskæring” i midten til betjening af anlægget. På
bagerste plade er 6 ”opstillingsspor” med plads til oprangering af 5 togstammer
(der skal være plads til gennemkørende tog). I alt består anlægget af ca. 35
meter flexspor (Peco) og 13 sporskifter. Kørslen er inddelt i 2 sektioner, en
sektion til hovedspor og en til rangering.
På Anlægget har
vi anbragt bygninger, der – så vidt muligt – har autentisk forbillede.
Stationen: er en tro kopi af Gadstrup station
(typisk DSB-station), og bygget meget originaltro af Henrik Struve, som også
har leveret en flot model af Klampenborg remise. Endvidere har Henrik leveret
en trælast handel, der minder meget om H.O. Birksted gamle bygning ved Gl.
Maglemølle.
Kulissebyen: - bygninger fra Karrebæksminde – er
leveret og bygget af vor formand Torben Bejerholm. Derudover findes en model af
Lundby Varehus, fremstillet af Christian Lindegård og Lars Christensen.
Endvidere er anlægget pyntet med bygninger af DSB-vandtårn (ældre type)
DSB-kulkran og gård bygget af Torben Andersen.
Selve lægningen
af spor og general opbygning af anlægget, er foretaget af klubbens medlemmer
under hyggeligt samvær, i det Flemming Meisner, Hans Nygård og Claus Pernøe
især har været flittige ”elektro-teknikkere”.
Som der fremgår
af foranstående er stationen bygget i DSB-stil, hvilket naturligt nok medfører,
at vi hovedsagligt kører med DSB-materiel, dog med blandet tidsperioder ad
hensyn til manglende trækkraft.