Intetmodellbau 2000 i Dortmund

Igen i år var en lille flok fra NMJK i Dortmund til en af de største messer for modelbyggere. Vi tog af sted en torsdag aften i april, med toget til Ringsted, hvor Manuels bus kort før klokken 22 samlede os op. Med i bussen fra København, var en delegation modelfreaks der plejer at samles hos vor ven i Stobel Hobby. Efter en hurtig hilsen på, fandt vi ledige pladser bag i bussen, og vor rejse mod Tyskland kunne fortsætte. I Kolding kom de sidste venner med, deriblandt Madsen, der igen i år var initiativtager til turen. Vi fik os alle en lille lur eller tre undervejs til Dortmund, hvor vi ankom til vort hotel ved 7-tiden fredag morgen. Under morgenmaden i hotellets restaurant kom turens første overraskelse – Madsen havde været alt for optimistisk med deltagerantallet ved planlægningen og vi måtte alle betale et ekstra beløb til Manuel. Nå - foran os var nu en lang dag på messen. Allerede på vej over mod indgangen kunne man fornemme at dette skulle blive en dag blandt ligesindede. Søren, Kim og undertegnede valgte at koncentrere os om hal 7 med de mange handelsstande med modeljernbanemateriel. Andre fx Olav og Frits brugte fredagen til et mere spredt vue over alle udstillingens 8 haller! Vi havde alle aftalt at mødes et par gange i løbet af dagen, dels for at holde kontakt, men også for at udveksle oplevelser og ”opdagelser”, ingen kan på en sådan messe nå at se alt, så vi hjalp hinanden med de gode tips. En hurtig tysk ”essen” blev indtaget på 1. sal i hal 8 med en dejlig udsigt over forskellige udstillingsanlæg. Her skal blot nævnes et meget flot lille smalsporsanlæg et engelsk ægtepar havde med og et ca. 25 m langt anlæg fra Belgien. Desværre var det meget flotte Amerikanske anlæg ikke repræsenteret denne gang – det var Frits ikke helt tilfreds med.

Fredagen fortsatte med eftersyn på de mange stande for af samle sammen på den økonomiske formåen til indkøbene som for de meste blev foretaget sent fredag eller i løbet af lørdagen.

For mit vedkommende indkøbte jeg for en kollega et meget stort og tungt LGB-lokomotiv og til mig selv blev det til lidt bygninger og landskab. Lørdagen er desværre en dag hvor mange har taget deres forstyrrede unger med samt koner med store fjeldræve på ryggen. Sådanne rygsække er meget ubehagelige at blive ramt af, når man koncentreret står og leder efter småting til anlægget eller når kvinden i køen i cafeteriet hele tiden skal dreje sig rundt for at holde afkommet inden for rækkevidde. Mit forslag er at vi næste år tager til Dortmund allerede onsdag aften dels for at få del i åbningstilbudene og så selvfølgelig for at undgå rygsække og unger.

Selvfølgelig skal også nævnes nogle af de andre store emner og oplevelser på en sådan messe, der var fx den radiodirigerede model af en kajakroer – en dejlig sød dukke der var helt eminent til at tøjle et så svært fartøj. Der var en slæbebåd (i skala 1:8 ?) den stod på en mellemstor trailer. Også et større diorama med et af Napoleons slag var foreviget. Der var nogle særdeles flotte modeller af mere eller mindre påklædte piger (Olav har siden fundet en af dem på Internettet , www.jjmodels.com for dem der ikke var med.) Hvis man er til flyvemaskiner kan messen også anbefales – de var der alle sammen. Har man brug for værktøj kan det stærkt anbefales at tage til Dortmund – du kan købe alt lige fra pincetter over sandblæsningsudstyr og boremaskiner til CNC-styrede fræsere. Er du til radiodirigerede biler kan man finde dem i alle størrelser lige fra skala 1:43 til skala 1:4. selv et eksemplar i 8-skala af en fuldhydraulisk gravemaskine til 10.500 DM var på tilbud dernede.

Men selvfølgelig - jeg tog derned for at få inspiration og oplevelser, det fik jeg og kan kun anbefale alle til at tage med til Intermodellbau 2001.

Vi kørte fra Dortmund sent lørdag eftermiddag med dejlige indtryk og, for mig, god inspiration til fremtidige byggerier både på klubbens og senere mit eget anlæg.

Sent på natten, eller meget tidligt søndag morgen ,blev vi efter at Sven havde overtalt Manuel til at køre over Næstved, sat af på stationen, (Olav var sat af ved Fodbyvejen) og vi kunne tage hjem i seng. Jeg glæder mig allerede til næste gang jeg skal med til Dortmund.