Siden sidst 1-2004
Nu er det så ved at blive forår.
Julen, Julefrokosten og Vinterferien er vel overstået og nu kan vi så se
erantis og vintergækker dukke op af jorden. Det er som regel tegn på at der
sker noget omkring vejret og ikke mindst i haven.
I efteråret har der igen været fart på i klublokalet. Ikke mindst har
Per og Karl Erik sørget for at vi nu også kan køre digitalt på privatbanen.
Vi glæder os som altid over at komme lidt videre og dette er det sidste nødvendige
skridt, som skulle gøres for at kunne køre en køreplan.
Godt nok har vi ikke været så flittige til at køre på anlægget, men
det er mit håb at nu kan komme videre og få nogle rigtig gode køreaftener.
Derfor efterlyses et par mand som har lyst til sammen med formanden at udarbejde
en køreplan. Jeg forestiller mig at vi sammen kan skrive ”anlæggets
historie”. Når vi kender historien for området banen kører i, vil det være
et godt udgangspunkt for at udarbejde køreplanen. Hvornår kører skole tog og
hvornår arbejdes der i foderstoffen i Tappernøje, på træindustrien i Mern og
hvornår rangeres til og fra havnen i henhv. Næstved og Præstø. Det er sådanne
ting vi skal vide for at kunne lave en køreplan.
Jan er gået i gang med Helsingør og inden længe vil vi kunne køre
mellem Næstved og Helsingør. Der bliver det nødvendigt at lave blokanlæg og
dertil synlig indikering af hvad og hvor togene befinder sig. Det er en ikke
ubetydelig opgave som her skal klares. Foreløbig kan vi dog klare os med et
enkelt tog ad gangen på strækningen.
Som i allerede ved har vi købt alt Henriks modelbaneudstyr, hvoraf en hel
del direkte indgår i klubbens beholdning af materiel. Det som NMJK ikke kan
bruge, sælges til priser fastlagt af bestyrelsen. Vi ønsker ikke at udøve en
auktion som vi tidligere har gjort, bla. for at undgå at priserne presses alt
for meget i bund, idet købet har drænet klubkassen og den skal vi have
opbygget hurtigst muligt.
Der er udsendt brev med invitationer til ”banebørstedagen” den 12
juni og Søren har lagt infor mationerne på hjemmesiden. Det næste skridt vil
være at skrive i Banen og Lokomotivet som begge udkommer umiddelbart før
dagen. Der skulle således være grobund for et solidt fremmøde. Vi vil også
afholde et planlægningsmøde, hvor vi skal have alle arbejdsopgaver fordelt –
hvem gør hvad på dagen. Det kunne for nogen se ud som om vi er ude i god tid,
også for god tid, men på denne måde mener jeg opgaven bliver nemmest for os
alle. Jeg håber alle vil påtage sig en opgave på dagen således at flest
muligt får en hyggelig og ikke alt for anstrengende dag. Husk at der stegt flæsk
og persillesovs – efterfølgende.
Velkommen til endnu et år i NMJK.
Dan