Siden sidst 01 – 09
Den
24. februar skålede vi i champagne fordi det elektriske på Helsingør var blevet
færdiggjort. Det var endnu en milepæl i klubben. I oktober 1994 drak vi samme sted
champagne og vores daværende formand Åge Kragerup holdt en festtale, fordi vi
nu kunne køre til og fra Helsingør. Man kan godt sige at ting tager den tid de
skal tage, men jeg vil her frembringe min dybeste tak og stor respekt for de
gæve karle som igennem flere år og gentagne gange har monteret bla.
sporskiftedrev. Der er her udvist en gåpåmod som i den grad er inspirerende for
os andre. Ingen nævnt ingen glemt - tak skal I have.
Jeg
vil gerne slå et slag for Fremo modulbyggeriet og kørsel. Som en del af jer
ved, deltager jeg ofte sammen med Thomas og andre i diverse Fremo arrangementer
og meget gerne i Norge. I foråret 08 var jeg i Arendal i Norge, i oktober var
jeg en tur i Kolding, hvor Kolding modeljernbaneklub stod for et stort og flot
arrangement med moduler fra både Norge, Danmark, Tyskland og flere andre lande.
I november var Thomas og jeg på en meget fin tur til Norge som indbefattede
Fremo ved Oslo og så lidt 1:1 jernbane på vej hjem. Disse træf er åbne for
alle, blot man tilmelder sig i god tid. Hvert enkelt træf foreskriver noget om
krav til materiel og moduler samt metoden man kører køreplan efter. Der er her
et egentligt trafikspil, hvori også indgår fragtsedler for hver enkelt vogn.
Tjenester som stationsbestyrer og som lokomotivfører indgår også som en
naturlig del af disse arrangementer. Deltagelse på et træf kræver at man ønsker
at være aktiv og ikke bare ønsker at se på. Når man er nået så langt, vil der
åbenbare sig en anden måde at køre modeljernbane på.
Når
arrangørerne har planlagt anlægget, afhængig af hvilke moduler der er tilmeldt,
bygges en køreplan afhængig af hvilket materiel som er tilmeldt. For hver døgn
man kører udpeges stationsbestyrere som passer hver sin station i forhold til
uret og køreplanen. En køreplan for et tog er lig med en
lokomotivførertjeneste. Når man kommer frem til sit bestemmelsessted, parkerer
man toget, afleverer sin køreplan, holder pause eller tager en ny køreplan.
Sådan fortsættes til et døgn er færdigkørt. Det er spændende og der kommer
adskillige morsomme episoder ud af det. Jeg vil gerne opfordre andre til at
prøve disse træf og ved selvsyn se hvordan modeljernbane også kan organiseres.
I efteråret (beg. oktober.) er der et stort træf i Rendsburg, i slutningen af
oktober, 80`er træf i Kristianssand (ca. 1000 kr. med fly) og i November 50`er
træf i Oslo (ca. 1000 kr. med fly, eller 8 timer i bil og så får man set
flymuseet gratis). Vil I med så sig til J
Vi
er nu på vej til en ny Banebørstedag lørdag den 6. juni og det er en glæde at
se hvor meget der arbejdes med de enkelte opgaver. Husk at der er brug for alle
kræfter til denne dag og at vi spiser stegt flæsk og persillesovs når vi er
færdige. Vi udsender pr. mail den første invitation i nær fremtid. I maj måned
har vi rengøringsdag. Det er derfor på tide at planlægge konfirmationer,
familiefester, lægebesøg og andre besøg, hvis du vil undgå rengøringsdagen J
Flere
og flere spørger mig om Banebørstedagen og det tager jeg som et tegn på stor
interesse. Vi kan måske forvente endnu et rekordbesøg.
Dan