Siden sidst 01 – 09

 

Den 24. februar skålede vi i champagne fordi det elektriske på Helsingør var blevet færdiggjort. Det var endnu en milepæl i klubben. I oktober 1994 drak vi samme sted champagne og vores daværende formand Åge Kragerup holdt en festtale, fordi vi nu kunne køre til og fra Helsingør. Man kan godt sige at ting tager den tid de skal tage, men jeg vil her frembringe min dybeste tak og stor respekt for de gæve karle som igennem flere år og gentagne gange har monteret bla. sporskiftedrev. Der er her udvist en gåpåmod som i den grad er inspirerende for os andre. Ingen nævnt ingen glemt - tak skal I have.

 

Jeg vil gerne slå et slag for Fremo modulbyggeriet og kørsel. Som en del af jer ved, deltager jeg ofte sammen med Thomas og andre i diverse Fremo arrangementer og meget gerne i Norge. I foråret 08 var jeg i Arendal i Norge, i oktober var jeg en tur i Kolding, hvor Kolding modeljernbaneklub stod for et stort og flot arrangement med moduler fra både Norge, Danmark, Tyskland og flere andre lande. I november var Thomas og jeg på en meget fin tur til Norge som indbefattede Fremo ved Oslo og så lidt 1:1 jernbane på vej hjem. Disse træf er åbne for alle, blot man tilmelder sig i god tid. Hvert enkelt træf foreskriver noget om krav til materiel og moduler samt metoden man kører køreplan efter. Der er her et egentligt trafikspil, hvori også indgår fragtsedler for hver enkelt vogn. Tjenester som stationsbestyrer og som lokomotivfører indgår også som en naturlig del af disse arrangementer. Deltagelse på et træf kræver at man ønsker at være aktiv og ikke bare ønsker at se på. Når man er nået så langt, vil der åbenbare sig en anden måde at køre modeljernbane på.

Når arrangørerne har planlagt anlægget, afhængig af hvilke moduler der er tilmeldt, bygges en køreplan afhængig af hvilket materiel som er tilmeldt. For hver døgn man kører udpeges stationsbestyrere som passer hver sin station i forhold til uret og køreplanen. En køreplan for et tog er lig med en lokomotivførertjeneste. Når man kommer frem til sit bestemmelsessted, parkerer man toget, afleverer sin køreplan, holder pause eller tager en ny køreplan. Sådan fortsættes til et døgn er færdigkørt. Det er spændende og der kommer adskillige morsomme episoder ud af det. Jeg vil gerne opfordre andre til at prøve disse træf og ved selvsyn se hvordan modeljernbane også kan organiseres. I efteråret (beg. oktober.) er der et stort træf i Rendsburg, i slutningen af oktober, 80`er træf i Kristianssand (ca. 1000 kr. med fly) og i November 50`er træf i Oslo (ca. 1000 kr. med fly, eller 8 timer i bil og så får man set flymuseet gratis). Vil I med så sig til J

 

Vi er nu på vej til en ny Banebørstedag lørdag den 6. juni og det er en glæde at se hvor meget der arbejdes med de enkelte opgaver. Husk at der er brug for alle kræfter til denne dag og at vi spiser stegt flæsk og persillesovs når vi er færdige. Vi udsender pr. mail den første invitation i nær fremtid. I maj måned har vi rengøringsdag. Det er derfor på tide at planlægge konfirmationer, familiefester, lægebesøg og andre besøg, hvis du vil undgå rengøringsdagen J

Flere og flere spørger mig om Banebørstedagen og det tager jeg som et tegn på stor interesse. Vi kan måske forvente endnu et rekordbesøg.

 

Dan