Referat fra den ordinære
generalforsamling i Næstved Modeljernbaneklub
torsdag den 25.oktober
2018 i klublokalet
----------------
Tilstede var 34 medlemmer
Generalforsamlingen blev afholdt efter
følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent og 2 stemmetællere.
Formanden fore slog Flemming Møss til
dirigent, og han blev valgt enstemmigt.
Flemming takkede for valget og startede
med at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og var dermed beslutningstagende.
Derefter blev Kurt Ole og Kjeld valgt som
stemmetællere.
Dirigenten gav så ordet til formanden.
2. Formandens beretning.
Indledning:
Endnu et begivenhedsrigt år er gået,
siden vi sidst sad her i vores fælles klub og havde spist forloren skildpadde.
Et år med opgaver, projekter, udflugter, køredage, klubaftener, traditioner og
meget andet. Et år som vi kender det, men også et år hvor der for en gangs
skyld blev rigtigt lunt i klublokalet pga. den varme sommer.
Som det kan ses i den fremsendte
indkaldelse er der ikke forslag fra bestyrelsen til vedtægts - eller
kontingentændringer, og det skyldes dels at vores vedtægter med 37 år på bagen
fungerer og løbende er tilrettet og dels at klubben har en god økonomi. Den
økonomiske del vil senere blive gennemgået i regnskab og budget.
Udflugter og arrangementer:
Det sidste års tid har budt på mange
aktiviteter. Den 25. november og 24. marts var der kørelørdage, hvor vi på
lørdage kørte efter køreplan over hele anlægget. Mange var i sving og
koncentrationen stor, når de første stammer begyndte at trille rundt på
anlægget. Mellem kørslerne var der god beværtning, så der både var tid til
hygge og kørsel. Gode dage der i allerhøjeste grad er formålet med vores klub.
Ved juletid var der den traditionsrige
julekørsel efterfulgt af æbleskiver, gløgg og glühwein
– og januar bød som vanligt på julefrokost med den sædvanlige og gode menu, så
ingen går sultne i seng.
Vi har også haft et par
patineringsaftener i foråret hvor Carsten Rønnow har givet tips, ideer og
fremvist teknikker til patinering. Mange deltog og fik viden med hjem og ikke
mindst mod på at gå i gang med at patinere selv, hvilket der også var beviser
på til patineringsaften nr. 2.
19. maj var ”Rengøringsdagen” hvor
kampen blev taget op med nullermænd og spindelvæv. Selvom anlægget ser ganske
rent ud, er der alligevel altid en del støv, når først vi går i gang.
Sommerafslutningen blev også klaret i
vanlig stil med film og hygge. Den 22. juli (i sommerferien) sejlede vi atter
en tur med ”Friheden” til Karrebæksminde og nød en god frokost og en hyggelig
eftermiddag.
Efter en rolig opstart i august blev
sommerfesten holdt hos Torben Valeur. Endnu en dag viste vejret sig fra den
solrige side, og vi hyggede os i det opstillede telt og den dejlige have.
Året igennem har der været en række
besøg i klubben, enten i form af andre foreninger eller enkeltpersoner, – og vi
har blandt andet haft besøg fra Everdrup Foredragsforening. Det er altid sjovt
at vise anlægget frem og især sjovt, når det er til lokale der kender området.
Til sidst men ikke mindst var der
klubudflugt til Bremen og Hamburg 4. – 7. oktober. Her blev set på
modeljernbaner i Hamburg og Leer. Besøgt Sporvejsmuseum i Bremen, kigget på
kæmpe ubådsbunker, kørt med tog og ikke mindst spist og hygget i gode veners
lag. Det er altid godt at opleve noget sammen og komme lidt ud af de vanlige
rammer.
Anlægget:
Vores anlæg er omdrejningspunktet for
hele klubben, og ligesom de foregående år sker der altid en masse.
I Dalmose og Fodby skal fodgængerne
tage sig i agt, for der er kommet Faller Car bus til byen. Strækningen for
bussen mellem Dalmose og Fodby er lavet færdig med stoppested og linjeføring,
og den er derfor den første Faller Car strækning vi har taget i brug i det
daglige. Dejligt at man kan tage en bus fra skabet og bare sætte den på
anlægget.
I Helsingør er sporene blevet ballasteret og flere bygninger er på vej. I den forbindelse
har vi også (via Jørgen Lindevall) fået øjnene op for
ny teknik med både 3D print og laserskårne emner. En spændende verden der åbner
muligheder for at bygge med de moderne teknikker der i dag er til rådighed.
En anden ny teknologi er at vores stammer på
anlægget kan styres fra mobiltelefonen. Det er praktisk når man f.eks. skal
bevæge sig rundt eller under anlægget for at finde en stamme der er gået i stå.
Ovenstående med Faller Car, 3D,
laserskæring og mobilkørsel er et tydeligt bevis på at vi ikke står stille, men
også griber den nye teknologi der kan hjælpe os, uden at det går ud over glæden
ved hobbyen.
Herudover er der tusindvis af alle
mulige andre opgaver og projekter de arbejdes på som elarbejde,
signalarbejde, lys i huse, opmærkning af gardiner, nye maveplader, udskiftning
af sporskifter, patinering af materiel, sætte folk i vogne, digitalisering af
lokomotiver, osv. osv.
Øvrige aktiviteter:
Af øvrige større aktiviteter i klubben
vil jeg nævne et par stykker.
Vores gulv er for første gang i
klubbens historie blevet malet over det hele. Det er dejligt nemt at holde rent
og ikke mindst noget mere lækkert at kravle rundt under anlægget.
I foråret blev vores klub, som alle
andre klubber, også involveret i arbejdet med persondataforordningen. Det har
resulteret i, at vi i dag har en ”Privatlivspolitik for NMJK” og ”Fortegnelse
over behandling af personlige oplysninger i NMJK”. Begge dele ligger på
hjemmesiden.
Banebørstedagen var i år tilegnet
”Post og rejsegodsvogne”. Det var derfor nemt at sætte stammer op med det tema,
da DSB og Postvæsenet gennem mange år har haft et nært samarbejde. Desuden var
der lavet en flot udstilling i vores hyggelokale med plancher, vitrine og
modeller. Selve besøgstallet på Banebørstedagen var lidt lavere end foregående
år, hvilket nok kan skyldes at vejret var super sommervejr, og på det tidspunkt
var folk endnu ikke trætte af sol og varme.
Igennem året har et par af vores
første medlemmer nemlig Steffen Dresler og Torben
Andersen doneret en hel del materiel, dioramaer, landskabsmaterieler, lim, byggesæt, osv. til klubben og det
skal I have stor tak for. Det er absolut noget der kan bruges.
En tak skal også lyde til folkene bag
Særtoget. Utallige artikler, fotos, historier og ikke mindst information om
klublivet er et blevet til i det forløbende år. I anledning af turen til Bremen
– Hamburg havde chefredaktøren desuden udarbejdet en rejseguide, som også blev
brugt flittigt.
Skolestruktur:
Som det nok er de fleste medlemmer
bekendt, er der igen fokus på skolerne i Næstved Kommune. Denne gang er der
sendt et høringsforslag ud, som peger på en lukning af vores skole. Hvad det
betyder for fremtiden er der ingen der ved endnu, da hverken høringen er slut
eller politiske beslutninger truffet.
Bestyrelsen trådte hurtigt sammen
efter nyheden var kommet frem og lagde en slagplan. Der er ingen tvivl om at
selve skolerne har fokus og størst betydning for de beslutninger der tages, og
i den forbindelse er vi en brik i et meget stort administrativt og politisk
spil. Vi har derfor også valgt at lægge fokus på at gøre opmærksom på os selv,
så vi ikke bliver glemt og så vi sikrer at beslutningstagerne og omverdenen ved
at vi er her.
Derfor er der indsendt høringssvar og
politikerne fra Børne – og Skoleudvalget er inviteret
på besøg i klubben og har ligeledes modtaget høringssvaret. I den forbindelse
har formanden for Børne – og Skoleudvalget været på
besøg i klubben sidste torsdag og fået en rundvisning. Der er desuden indsendt
en artikel til Ugeavisen, der fortæller om klubben og om at vi holder åbent hus
for alle på alle torsdage i november fra 19.30 – 21.30. Så kan folk komme og se
hvem vi er og ikke mindst vores flotte anlæg. I forbindelse med åbent hus
arrangementerne opfordres klubbens medlemmer til at bakke op, så vi får det til
at køregnidningsløst. Det går naturligvis ud over klublivet lige nu, men
hellere give det en skalle nu end lade stå til.
Afrunding:
Til sidst den årlige opsang – og igen
i år er temaet arbejdsbordet. Der ligger altid en stor mængde ting derude og
også ting der nærmest dumper ned fra himlen. Ligger der noget så ryd op og sæt
det på plads. Er du i tvivl om placeringen så spørg et bestyrelsesmedlem.
Som tidligere nævnt ved ingen hvad
fremtiden bringer, men bestyrelsen er enige om at vi til stadighed bevarer humøret højt og fortsætter i samme gode stil med
arbejdet i klubben – så skal det nok gå alt sammen.
Thomas
Dirigenten spurgte om der var spørgsmål eller kommentarer til beretningen
Kurt Ole spurgte om der var tænkt på en bedre skiltning i forbindelse med de kommende åbent hus
arrangementer, da det jo er mørkt på denne årstid. Svaret fra formanden var at
det er det tænkt og forberedt på.
Flemming spurgte om det til kommunen sendte høringssvar kunne blive mailet
ud til medlemmerne. Og her svarede formanden at der ikke var noget problem og
vil snarrest blive udsendt
Herefter blev formandens beretning godkendt.
3. Kassererens beretning og regnskab.
Kassereren redegjorde for alle de væsentlige punkter på de omdelte årsregnskabark på en let og overskuelig måde
Dirigenten spurgte igen om der var spørgsmål eller kommentarer til
beretningen
Henrik spurgte ind til den store difference på medlemskontingentet i dette
regnskabsår og der forrige. Kassereren svarede at forrige regnskabs jo kun
havde været på 10 måneder.
Kurt Ole spurgte om der var kommet orden i elregnskabet.
Og til det svarede kassereren at det var der, og at den store elregning det
første år var at den dækkede flere år.
Kurt Ole spurgte
endvidere om der ikke burde være et punkt på dagsordenen omhandlende kommende
budget. Og her svarede
formanden, at der har ikke tidligere været udarbejdet et budget. Som det dog fremgår af regnskabet er der
udarbejdet et budget for det kommende år, som dog mest bruges af kassereren til
at regnskabsstyring.
Herefter blev Kassererens beretning godkendt.
4. Bestyrelsens forslag.
Bestyrelsen havde ingen forslag
5. Indkomne forslag.
Ingen indkomne forslag
6. Fastsættelse af kontingent og gebyrer.
Bestyrelsen foreslog at der ikke var nogle ændringer, og der blev vedtaget.
7. Valg af bestyrelse:
Formand |
Thomas Henrichsen |
på valg |
Kasserer |
Preben Hansen |
på valg |
Sekretær |
Dan Rasmussen. |
ikke på valg |
Medlem |
Jan Larsen |
på valg |
Medlem |
Frits Sørensen |
ikke på valg |
Suppleant |
Søren Christoffersen |
på valg |
Alle på valg blev genvalgt.
8. Valg af revisor:
Revisor |
Per Hansen |
På valg |
Suppleant |
Kjeld Lauritsen |
På valg |
Begge blev genvalgt.
9. Eventuelt.
Kaj spurgte ind til om kommunen evt. kunne modregne klubbens egenkapital /
kassebeholdning, hvis vi måske skulle flytte lokale. Formanden svarede at det
var der nok ingen der kunne svare konkret på og at vi måtte se tiden an.
Peter Lund spurgte om der var et opsigelsesvarsel hvis vi skulle ud. Og
svaret var at det ved vi faktisk
ikke, men at en evt. skolelukning sandsynligvis vil følge skoleåret.
Kurt Ole takkede bestyrelsen og redaktionen af Særtoget for deres arbejde i
løbet af året.
Dirigenten konstaterede at der ikke var flere input og erklærede
generalforsamlingen for afsluttet efter 32 minutter, samt konstaterede at uret
gik 5 minutter for hurtigt J
Referent Søren C.