Langø – Gurede jernbaneselskab LGJS
Selskabet blev
oprettet i 1886 efter ide fra Hans Jakob Laursen (f.1840) ejer af Langø
maskinfabrik.
Hans Laursen
udførte mange arbejder for fiskerne i området og havde igennem dette opdaget
mange nye måder hvorpå fiskeriet kunne effektiviseres. Fabrikken fremstillede
maskineri til kutterne, så noget af det hårde og farlige arbejde ombord kunne
reduceres. Gennem hans visionære tilgang til de moderne tider, fandt han også
ud af at forarbejdningen af fiskene kunne skabe arbejdspladser i land. Derfor
oprettede han også Langø fiskeindustri, som ansatte primært lokale
medarbejdere. På fabrikkerne behøvede man arbejdslinier
og maskiner til forarbejdningen af råvarerne.
Hans Jakob
havde også et godt øje til Andelsbevægelsen som var startet i begyndelsen af 1800 tallet og med oprettelsen af de mange Andelsmejerier
kunne han se en mulighed i fremstillingen af maskiner til mejeribruget. Det tog
specielt fart da Tyskland i 1881 indførte total forbud
mod import af kreaturer. Det gjorde så ondt på danske bønder at de så sig
nødsaget til at fokusere på fremstillingen af mejerivarer til eksport.
Maskinfabrikken
arbejdede hurtigt på nyudvikling og produktion af anlæg til
forædlingsindustrien for fødevarer, udover mejerierne også slagterier,
bryggerier, destillerier og som sagt fiskeindustrien.
Denne
innovative tankegang gik i arv. Hans Jakobs ældste søn Peder (f. 1861) havde i
hele sin barndom sin daglige gang på maskinfabrikken. Peders nysgerrighed var
legendarisk og således sagde flere medarbejdere ”at han var en skide
irriterende og gammelklog møgunge”. Trods dette skudsmål kom Peder i lære på
fabrikken. Kollegerne opdagede hurtigt at han var dem langt overlegen når det
gjaldt nyudvikling. Blandt andet havde han i løbet af sin tidlige læretid
opfundet en lille enkel encylindret brændstofs motor
som, viste det sig kunne bruges i fiskekutterne. Selvom farmand ikke var
begejstret fortsatte Peder at eksperimentere med opfindelsen. Forsøgene med
installeringen af motor med skrue i en kutter var så vellykket,
at Hans Jakob overgav sig og fabrikken startede fabrikation af motor og skrue i
1889. Korte efter opdagelsen af det rustfrie stål i 1905 blev al fabrikation
omlagt til dette nye vidundermateriale, med undtagelse af motorfabrikationen. I
1915 oprettedes Langø bryggeri A/S. Dette gav Langø motor og maskinfabrik endnu
mere vind i sejlene.
Hans Jakob var
allerede i 1860 erne opmærksom på problemer med
transporten af fabrikkens tunge varer. Alle maskiner skulle transporteres med
skib. Det var jo fint for de varer som skulle bruges i havnebyerne, men for de
dele som skulle til landbruget og steder inde i landet, var transporten en
opgave for både skib og hest. På den tid var den ikke særligt hurtig og var alt
for ofte underlagt vejrets luner.
Med bygningen
af jernbanerne i Europa så Hans Jakob at jernbanen var kommet for at blive og
ville blive fremtiden for hans virksomhed.
Han arbejdede
ihærdigt med at skabe interesse for en jernbane fra Langø og videre til Gurede.
I byen Skenkelsø var de videre forbindelse ud til den store verden. Det var
ikke et nemt arbejde han her havde kastet sig ud i. Kommunerne var skeptiske og
fattige og selvom Hans Jakob argumenterede for at borgerne, med jernbanen kunne
få hurtig transport til og fra de nye arbejdspladser og dermed kunne øge
kommunens skattegrundlag og velstand, var det så som så med viljen og det
virkede som om kommunerne var af den opfattelse, at landbruget derved bare kom
til at mangle arbejdskraft. Man var lydhøre, men penge ville man ikke ofre på
projektet.
Hans Jakob kom
dog i tanker om at han i begyndelsen af 1870 erne var
blevet kontaktet af agitatorer fra arbejderbevægelsen som rejste rundt i landet
for at oprette arbejderforeninger. Disse skulle forbedre arbejdernes forhold.
Han fandt deres opgave sympatisk og havde ved flere lejligheder haft samtaler
med lokale foreningsmænd. Også på dette område var Hans Jakob førende, idet der
på hans fabrik oprettedes en fagforening allerede i 1875. Han tog derfor
kontakt til den sympatiske tillidsmand smed Kjeld Jespersen. Da denne hørte om
jernbanen blev han fyr og flamme. Han kunne jo se mulighederne og de mange
arbejdspladser dette ville føre med sig. Dels til bygningen af banen, men på
langs sigt til daglige drift og til lokalbefolkningens øgede mobilitet. Snart
kom der skriverier i dagspressen og selv landbruget kunne nu se at her var
muligheder for transport af korn foderstoffer og roer. Presset på kommunerne
blev stadig større da de store virksomheder også talte for jernbaner. Således
blev de nyoprettede sukkerfabrikker (ca 1880) førende
i presset på kommunerne.
I 1884 lykkedes
det at overtale kommunerne til at støtte projektet økonomisk, mod at kommunerne
og byerne fik adgang til jernbanen, enten ved hjælp af stationer, sidespor
eller standsningsteder for udveksling af passagerer.
Nu gik arbejdet i gang med at fastlægge ruteføringen, som blev besværliggjort
af kommunernes ønsker og krav. Således skulle sporføringen, for at få alle
kommuner til at bidrage økonomisk, gå gennem alle kommuner. Her måtte man også
tage udstrakt hensyn til de kommuner som spyttede mest i kassen. Således
betalte de kommuner som fik flest fordele af jernbanen, 6 kr
pr tønde hartkorn og de som fik mindre betalte således kun 4 kr.
Den nyudnævnte
Indenrigsminister J.P. Ingerslev fik Loven om jernbanen vedtaget i landstinget
den 17. oktober 1885. Hans Jakob Laursen fik samlet en bestyrelse på 5 mand.
Formand
Hans Jakob Laursen Ejer og direktør for Langø
maskinfabrik, senere Langø skibsmotor A/S
Direktør
Egon Justesen Advokat og ejendomsspekulant.
Var kendt som en hård forhandler som opkøbte ejendomme på tvangsauktioner, med
videresalg for øje. Ejendommen blev nødtørftigt sat i stand og solgt. Mangen en
køber er kommet i klemme hos denne verdensmand, som desværre kendte alt til
alle hullerne i den aktuelle lovgivning på området.
Driftsbestyrer
Ole Prøhl Petersen
- en tidligere premierløjtnant i hæren, en hård banen. Han tolererede ikke
slaphed i den daglige gerning. Han havde et fortrinligt samarbejde med
tidligere militærkolleger som var blevet ansat ved De danske statsbaner. På
forunderlig vis lykkedes det ham altid og på meget favorable vilkår, at leje
banens rullende materiel af DSB. Det forlød at han ”havde noget” på stort set
alle han kom i berøring med. Man skulle derfor aldrig komme på tværs af
driftslederen. Medarbejderne blev ofte kaldt til en holdningsforbedrende
samtale, på hans kontor. Kontoret blev i folkemunde ofte kaldt for tørreloftet.
Bestyrelsesmedlem
Jens Frederik Larsen Murer og
bevidst arbejdssky. Han færdedes altid i nystrøget skjorte og kravat. Fint
skulle det være. Han besøgte kunder og afgav tilbud på ønsket arbejde. Han
kunne ikke drømme om hverken at iføre sig murertøj eller udføre et stykke
fysisk arbejde. Han blev banens bygningssagkyndige og i den egenskab reddede
banen ofte hans firma fra bankerot. Når det kneb med arbejde opdagede han altid
fejl og mangler på banens bygninger, som han så i nedgangstider, satte sine
svende til at reparere. Derfor fremstår alle banens bygninger altid i velplejet
og nyfuget tilstand.
Bestyrelsesmedlem
Hans Kristensen Gårdejer på sin fædrene gård,
som havde været i familiens eje igennem mange hundrede år. Han var også ejer af
Gurede Mølle som i dag er revet ned og erstattet af Gurede korn og foderstof.
Også han var fascineret af andelstanken, men han var ingen filantrop og ikke
imponeret af fællesskabet, men med det klare formål at tjene penge. Efterhånden
som flere og flere andelsvirksomheder blev etableret, indskød han ofte en
kapital som gav ham ret til en bestyrelsespost. Denne blev skånselsløst
udnyttet til at øge sin egen velstand. Han havde også indskudt en ganske stor
kapital i banen, men lige her havde han forregnet sig. Men gode middage på
banens regning var nu ikke at foragte.
Bestyrelsen
skulle vise at blive ganske effektiv omkring det daglige arbejde. Mange undrede
sig over at disse personligheder var i stand til at arbejde sammen, så
forskellige de var. De som kendte sammenhængen var dog ikke så forundret. Det
hed sig nemlig i folkemunde at de alle hver især havde en sløset omgang med
afgifter og skattebetalinger. Ligesom de ofte og løbende havde ganske store
restancer og udenståender. Således havde de alle et
anstrengt forhold til kommunes kæmner, som ofte måtte løfte både pegefingre og
øjenbryn. Dog var de alle også kæmneren medlemmer af den lokale ”ædedolkenes
klub” som regelmæssigt mødtes på kroen og åd og drak sig igennem ufattelige
mængder af fede sager og drak tønder af øl og alkohol.
Banens bygning
startede allerede året efter loven blev vedtaget og det var lokale
entreprenører som fik opgaven. Overslaget for anlæggelsen var anslået til 2,8
millioner kr. Halvdelen fik man fra staten og resten kom fra amtet og
kommunerne, men også fra firmaer og private strømmede det ind med bidrag.
Banearbejdet
blev udført af Banebørster, som var en flok hårdtarbejdende dagslejere. De
levede et hårdt liv, med hårdt fysisk arbejde, sygdom og mange arbejdsskader,
ofte med invaliditet til følge. De boede i medbragte skurvogne, telte og
hurtigt opsatte skure. Banebørsterne var nogle hårde bananer og når det ikke
gik som de ville have det, ja så strejkede de. På et tidspunkt under banens
bygning ville de have mere i løn og det lykkedes dem at få hævet daglønnen fra
2 ½ kr. til 2,75 kr. De forskellige arbejdshold havde også eget køkkenhold, som
sørgede for dagens måltider. Køkkentjansen var i sagens natur en opgave for
kvinder. Disse medrejsende kvinder fik en endnu ringere betaling end mændene.
Forskellen i betalingen afstedkom ofte at kvinderne ud over madlavning, også
sørgede for tøjvask, rengøring og underholdning. Det var almindelig kendt at
kvinderne ofte supplerede indtægten ved utugt. Der blev i de få fritimer der
var til rådighed, ofte holdt fest og indtaget store mængder alkohol, så store
at entreprenørerne ansatte vagtmandskab for sikre arbejdets udførelse. Specielt
omkring lønningsdag var det vanskeligt. Disse arbejdsfællesskaber oplevede dog
undervejs et fantastisk sammenhold og mange fortsatte deres karriere til de
ikke kunne tygge en skrå. Rige blev de dog aldrig.
TFO*:
Dan Rasmussen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Banen i tal |
|
Jernbanens længde i km |
52,5 |
Optaget på Jernbanelov |
Jernbanelov nr. 89 af 17. oktober 1885 |
Dato for Koncession |
1886.06.04 |
Jernbanen åbnet |
1900.03.20 |
Sportype |
enkeltsporet |
Sporvidde |
1.435 mm |
Skinnevægt |
32,0 kg/m |
Max. Stigning |
12,5 promille |
Kurveradius |
550 meter |
Hastighed max |
75 km/t senere dog ændret til 90 km/t |
Stationer km
Langø 0,000
Kragerø 3,600
Grove 6,800
Skrave 8,900
Søve 12,200
Bro 14,000
Resen 18,200
Højbro 21,500
Tofte 25,100
Skænkelsø 29,500
Knude 32,300
Rasnæs 35,400
Nor 38,900
Bjergsø 42,600
Fjelle 45,800
Fure 48,600
Gurede 52,500
*TFO: tekst
frit opfunden
I
model er banen anlagt således:
1
Havnestation, 1 stræknings station og 1 skjult station. ca
40 meter spor
Underlag
12 mm krydsfiner for stabilitetens skyld.
Sporet
er Peco code 100
Sporskiftedrev
er motordrev fra Lemaco
Sporskifter
er alle udstyret med polvending af hjertestykke
Digitaldriften
er Roco digital med ekstra booster
2
faste og 1 trådløs håndkontrol
Enkel
signalføring med dagslyssignaler
Delvist
styret af reed relæer
Trykknap
stationsapparater (Type Dan)
Materiel
epoke III Dcc Hobbytrade, Roco, Heljan, Fleischmann
og tilsvarendeKortkoblinger (forsøg igangsættes med Weinert koblinger