Mit hjemmeanlæg.

 

Mit anlæg er under en radikal ændring siden det blev beskrevet i NMJK SÆRTOGET 2/1997.

Jeg fik mulighed for at flytte anlægget til et ”opvarmet udhus” halvdelen af anlægget blev ”savet af” og det overlevende blev flyttet til udhuset i daglig tale kaldet ”Værestedet”. Temaet er det samme nemlig:

 

Amerikansk epoke 1 (måske før!). Anlægget er bygget op som en tænkt sidelinie til Rio Grande Sourthen på grænsen mellem Texas og Mexico.

Jeg har altid haft den, desværre afdøde amerikanske Guru John Allen som forbillede og især hans anlæg Gorre & Daphetid Railroad. Dette ses bl.a. antallet af tømmerbroer (3stk. samt 2 under planlægning).

Som alle amerikanske anlæg har mit også et ”specielt” navn, nemlig:

 

Rio Grande & Mt Clair Railroad.

 

  Boot Hill.jpg (65394 byte)          Heisler.jpg (56670 byte)        Jutta Mine.jpg (74694 byte)        Remise.jpg (83422 byte)        Shay no 5.jpg (69934 byte)        Shay.jpg (82533 byte)

Hoved stationens navn er Cloudcroft, opkaldt efter en lille bjergby i New Mexico. Fra stationen kan man køre op til en kobbermine ”Crazy Jutta Mine” (opkaldt efter??). Man kan også vælge hovedsporet under bjerget Mt Clair over en tømmerbro (bygget efter fotos af en eksisterende bro tæt ved Cloudcroft) forbi en model af Alamo kirke og ind på den anden station på anlægget Riodosa, som ligger i Mexico. Stationen ligger tæt ved en biflod til Rio Grande. På floden ligger flodbåden klar til at modtage sin last af kvæg, bomuld o. lign. Fra Riodosa kan der køres tilbage til Cloudcroft via en lille bro og en tunnel.

 

                        Se Sporplan        Sporplan.gif (27749 byte)

Planlagt udvidelse:

Cloudcroft færdiggøres. Adskillige Saloons afventer opstilling (herunder Wicked Wandas – et meget aktivt Henhouse?).

Fra hovedsporet før Mt Clair bliver der via en 1,5 meter lang tømmerbro forbindelse med ”værkstedet”.

Spor 2 bliver dobbelt sporvidde (smalspor/standard). Standard spor føre via drejeskive til remisen. Smalspor føre op til et bjerg med to miner samt en lille tømmerlejr. Der ligger en dyb slugt i vejen, hvorfor der bliver opført 2 nye tømmerbroer. (Alle broer på anlægget bliver bygget efter originale amerikanske tegninger).

 

Mine mål for mit anlæg er de samme:

Landskab så naturligt som muligt

Alle vigtige bygninger skal være med inventar.

 

Og det allervigtigste er;

 

Jeg ved jeg aldrig bliver færdig!

 

 

Præsten i Alamo Kirke