Betjeningsvejledning for stationer.

·         Direkte togvejseftersyn:

o   Foretag altid et eftersyn om togvejen er fri og sporskifterne står rigtigt, inden der stilles signal.

o   Forløb for stilling af sporskifterne og signaler, se tegning (laveste nr. er første omstilling):

§  Ved indkørsel stilles sporskifterne fra perron mod I-signal og herefter signalet.

§  Ved udkørsel stilles sporskifterne fra u-signal mod toget og herefter signalet.

§  Ved rangering benyttes samme fremgangsmåde, dog uden at stille signal.

 

 

 

 

 

 

 

 


·         Linje-blok samt andre restriktioner (skema):

o   Linje-blok findes på hele strækningen Helsingør – Vordingborg og om vendt inkl. stationernes gennemkørselspor.

o   Helsingør – Næstved:

§  Indkørsel fra Helsingør må tidligst stilles når toget er ved Maglemølle. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.

§  I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.

o   Næstved – Helsingør

§  Indkørsel fra Næstved må tidligst stilles lige før toget kommer til I-signal. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.

o   Næstved – Vordingborg

§  Indkørsel fra Næstved må tidligst stilles når toget kan ses på fribane efter tunnelen. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.

§  I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.

o   Vordingborg – Næstved

§  Indkørsel fra Vordingborg må tidligst stilles når toget kan ses på fribane efter tunnelen. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.

§  I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.

Helsingør

Kan køre

 

 

Til/Fra

Ranger

Spor 1

Næstved

Ja

Spor 2

Næstved

Ja

Spor 3

Næstved

Ja

Spor 4

Næstved

Ja

Spor 21

Næstved

Ja

Spor 22

Næstved

Ja

Spor 23

Næstved

Ja

Øvrige spor

 

Er depotspor

 

 

 

 

Næstved

Kan køre

 

 

Til/Fra

Til/Fra

Kun Fra

Kun Til

Rangering

Spor 1

Alle st.

 

 

 

Ja

Spor 2

Alle st.

 

 

 

Ja

Spor 3 m. Stop afsnit

 

 

Helsingør

Vordingborg

Nej

Spor 4 m. Stop afsnit

 

 

Vordingborg

Helsingør

Nej

Spor 5

Alle st.

 

 

 

Ja

Spor 6

Alle st.

 

 

 

Ja

Spor 7

Alle st.

 

 

 

Ja

Spor 21

 

Vordingborg/Præstø

 

 

Ja

Spor 22

 

Vordingborg/Præstø

 

 

Ja

Øvrige spor

 

 

 

 

Er depotspot

Alle stationer er: Helsingør, Vordingborg, Dalmose og Præstø

Vordingborg

Kan køre

 

Vendespor for Styrevognstog

 

Til/Fra

Kun Fra

Kun Til

Rangering

Spor 1a uden perron

Alle st.

 

 

Ja

Ja

Spor 1 med perron

Alle st.

 

 

Ja

Ja

Spor 2 m. Stop afsnit

 

Nykøbing

Næstved

Nej

Nej

Spor 3 m. Stop afsnit

 

Næstved

Nykøbing

Nej

Nej

Øvrige spor

 

 

 

 

Er depotspor

Alle stationer er. Næstved, Nykøbing og Præstø.

·         Strækninger uden linje-blok:

o   Vordingborg- Nykøbing:

§  Afgang fra Vordingborg kan stilles, når vippe kontakt i Vordingborg er sat til udkørsel i Vordingborg (vær opmærksom på om der tog på vej mod Vordingborg).

o   Nykøbing – Vordingborg:

§  Indkørsel til Vordingborg kan stilles når toget er kørt fra Nykøbing. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.

§  I-signalet kan stilles for indkørsel til 1-2 spor (Ikke spor 3).

§  Tog fra Nykøbing kan afsendes, når vippe kontakt i Vordingborg er sat til indkørsel i Vordingborg (vær opmærksom på om der kommer tog fra Vordingborg).

o   Øvrige strækninger og stationer herunder Næstved til/fra Dalmose og Præstø:

§  I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.

§  Nabostationen skal give tilladelse, for at der kan stilles udkørsel.

§  Der kan rangeres i alle spor.

·         Af hensyn til bremseafsnit på stationer og linje-blok:

·         Styrevognstog:

o   Max. en styrevogn og et lok kan kører overalt.

o   Styrevognsstammer må max. Være på 4 vogne + lok. Lok skal altid kører forrest mod Nykøbing. Stammen må dog ikke kører til Nykøbing.

·         Lys i vogne:

o   Vogne med indbygget lys må max. Indgå i stammer med 4 vogne inkl. lok (132 cm + lok).

 

·         Overtagelse af lok-dekoder.

o   Der må ikke udføres en overtagelse af lok-dekoder på tog som er på fribane.

o   Hvis et tog stopper på fribane, skal særlige foranstaltning skal afventes.

o   Er der lokofører på toget, er han ansvarlig og overdrager ikke toget til andre.

·         Overtagelse af lok-dekoder for tog, som kommer fra nabostation.

o   Grønt I-signal: Lad toget kører så langt som muligt ind på stationen. Toget skal have passeret I-signalet før toget overtages.

o   Rødt I-signal: Lad toget starte ved grønt I-signal og herefter overtage toget før toget overtages.

·         Anvendelse af materiel herunder udskiftning af materiel, se ”Introduktion til brug af køreplan”.