Betjeningsvejledning for
stationer.
·
Direkte
togvejseftersyn:
o Foretag altid et eftersyn om togvejen er fri og sporskifterne
står rigtigt, inden der stilles signal.
o Forløb for stilling af sporskifterne og signaler, se tegning
(laveste nr. er første omstilling):
§ Ved indkørsel stilles sporskifterne fra perron mod I-signal og
herefter signalet.
§ Ved udkørsel stilles sporskifterne fra u-signal mod toget og
herefter signalet.
§ Ved rangering benyttes samme fremgangsmåde, dog uden at stille
signal.
·
Linje-blok
samt andre restriktioner (skema):
o Linje-blok findes på hele strækningen Helsingør – Vordingborg og
om vendt inkl. stationernes gennemkørselspor.
o Helsingør – Næstved:
§ Indkørsel fra Helsingør må tidligst stilles når toget er ved
Maglemølle. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.
§ I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.
o Næstved – Helsingør
§ Indkørsel fra Næstved må tidligst stilles lige før toget kommer
til I-signal. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.
o Næstved – Vordingborg
§ Indkørsel fra Næstved må tidligst stilles når toget kan ses på
fribane efter tunnelen. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.
§ I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.
o Vordingborg – Næstved
§ Indkørsel fra Vordingborg må tidligst stilles når toget kan ses
på fribane efter tunnelen. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.
§ I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.
Helsingør |
Kan køre |
|
|
Til/Fra |
Ranger |
Spor 1 |
Næstved |
Ja |
Spor 2 |
Næstved |
Ja |
Spor 3 |
Næstved |
Ja |
Spor 4 |
Næstved |
Ja |
Spor 21 |
Næstved |
Ja |
Spor 22 |
Næstved |
Ja |
Spor 23 |
Næstved |
Ja |
Øvrige spor |
|
Er depotspor |
Næstved |
Kan køre |
|
|||
|
Til/Fra |
Til/Fra |
Kun Fra |
Kun Til |
Rangering |
Spor 1 |
Alle st. |
|
|
|
Ja |
Spor 2 |
Alle st. |
|
|
|
Ja |
Spor 3 m. Stop afsnit |
|
|
Helsingør |
Vordingborg |
Nej |
Spor 4 m. Stop afsnit |
|
|
Vordingborg |
Helsingør |
Nej |
Spor 5 |
Alle st. |
|
|
|
Ja |
Spor 6 |
Alle st. |
|
|
|
Ja |
Spor 7 |
Alle st. |
|
|
|
Ja |
Spor 21 |
|
Vordingborg/Præstø |
|
|
Ja |
Spor 22 |
|
Vordingborg/Præstø |
|
|
Ja |
Øvrige spor |
|
|
|
|
Er depotspot |
Alle stationer er:
Helsingør, Vordingborg, Dalmose og Præstø
Vordingborg |
Kan køre |
|
Vendespor for Styrevognstog |
||
|
Til/Fra |
Kun Fra |
Kun Til |
Rangering |
|
Spor 1a uden perron |
Alle st. |
|
|
Ja |
Ja |
Spor 1 med perron |
Alle st. |
|
|
Ja |
Ja |
Spor 2 m. Stop afsnit |
|
Nykøbing |
Næstved |
Nej |
Nej |
Spor 3 m. Stop afsnit |
|
Næstved |
Nykøbing |
Nej |
Nej |
Øvrige spor |
|
|
|
|
Er depotspor |
Alle stationer er. Næstved,
Nykøbing og Præstø.
·
Strækninger
uden linje-blok:
o Vordingborg- Nykøbing:
§ Afgang fra Vordingborg kan stilles, når vippe kontakt i
Vordingborg er sat til udkørsel i Vordingborg (vær opmærksom på om der tog på
vej mod Vordingborg).
o Nykøbing – Vordingborg:
§ Indkørsel til Vordingborg kan stilles når toget er kørt fra
Nykøbing. Alternativt lade toget stoppe ved I-signal.
§ I-signalet kan stilles for indkørsel til 1-2 spor (Ikke spor 3).
§ Tog fra Nykøbing kan afsendes, når vippe kontakt i Vordingborg
er sat til indkørsel i Vordingborg (vær opmærksom på om der kommer tog fra
Vordingborg).
o Øvrige strækninger og stationer herunder Næstved til/fra Dalmose
og Præstø:
§ I-signalet kan stilles for indkørsel til alle spor.
§ Nabostationen skal give tilladelse, for at der kan stilles udkørsel.
§ Der kan rangeres i alle spor.
·
Af hensyn
til bremseafsnit på stationer og linje-blok:
·
Styrevognstog:
o Max. en styrevogn og et lok kan kører
overalt.
o Styrevognsstammer må max. Være på 4 vogne + lok. Lok skal altid
kører forrest mod Nykøbing. Stammen må dog ikke kører til Nykøbing.
·
Lys i
vogne:
o Vogne med indbygget lys må max. Indgå i stammer med 4 vogne
inkl. lok (132 cm + lok).
·
Overtagelse
af lok-dekoder.
o
Der må ikke
udføres en overtagelse af lok-dekoder på tog som er på fribane.
o
Hvis et tog
stopper på fribane, skal særlige foranstaltning skal afventes.
o Er der lokofører på toget, er han ansvarlig og overdrager ikke
toget til andre.
·
Overtagelse
af lok-dekoder for tog, som kommer fra nabostation.
o
Grønt
I-signal: Lad toget kører så langt som muligt ind på stationen. Toget skal have
passeret I-signalet før toget overtages.
o
Rødt
I-signal: Lad toget starte ved grønt I-signal og herefter overtage toget før
toget overtages.
·
Anvendelse
af materiel herunder udskiftning af materiel, se ”Introduktion til brug af
køreplan”.