Introduktion til brug af køreplan.

Køreplanen er opbygget således:

Tider:

o   4 min i modeltid er 1 min i realtid.

o   Tog afsendes til den tid der fremgår af køreplanen.

o   Da køreplanen er lamineret, sættes der flueben over det tognummer, som er færdig ekspederet.

o   Tog må ikke afsender før tiden, da det kan give forvirring for nabo stationen.

Ank og Afg.:

o   Hhv. hvid og grøn kolonne.

Tognummer.:

o   Er angivet i enten ank. eller afg.

o   Hvis ank. og afg. tog nr. er angive med kun et spor nr. standser toget på stationen.

o   Hvis der kun er afg. tog nr. og kun et spor nr. er toget gennemkørende.

o   Der optræder kun et tognummer (to ens tognumre for standsende tog) ud for hver tidsangivelse pr. station

o   Det fremgår ikke hvilke lokomotiver, dekoder og oprangeringer der anvendes. Der henvises til afsnittet ”Oprangeringsplan”, som har de samme tognumre som i køreplanen.

Strækning:

o   Angiver hvilken retning toget kører på anlægget.

o   Eks. Næ-Hg = Næ startstation og Hg endestation. Dette gælder også i ”Oprangeringsplan”.

Spor:

o   Tog ank. hhv afg. ud for start/slut af spor nr.

o   Er der et tognummer i begge ender af en kæde ud for et spor nummer, angiver det opholdstiden.

o   Er et ank. spornummer uden tog nr. ved kæde slut i kolonnen, skal toget flyttes til depot. Tiden ved kæde slut skal ikke over holdes, da den kun er retningsgivende.

o   Er et afg. spornummer uden tog nr. ved kæde star i kolonnent, skal toget komme fra depot. Tiden ved kæde start skal ikke over holdes, da den kun er retningsgivende.

o   Hvis der er tomme felter i spornummer kolonner, angiver det at sporet bliver optaget senere af andet tog.

o   Fremadrettet vil stationerne Helsingør, Næstved og Vordingborg blive opdateret, til at indeholde alle nødvendige spor aht. depotplads på stationerne.  Bemærkninger i køreplanen:

o   Er tænkt som hjælp til hvad der skal ske på stationen, som eks. kan være rangering.

o   Der er bemærkninger i planen som angiver, at der kan køres med mere end 6 personvogne. P.t. er dette ikke relevant i K58-køreplanen.

 

Oprangeringsplan

·         Oprangeringsplanen ved de enkelte stationer er tilpasset til stationen. Kun Næ har en komplet oprangeringsplan.

·         Tognummer er fortløbende.

o   Tognummer indeholder:

§  Lokomotiv litra og nr.

§  Dekoder nr.

§  Strækning

§  Vogne: Litra betegnelse er anvendt, som det fremgår af materiellet i oprangeringen.

§  Godtog er kun opgivet med oprangering og må ikke overskride den angivne længde inkl. lok.

·         Vogngrupper til/fra Næ og Vo max. 3 vogne.

o   Lokomotiv og dekoder:

§  Er beskrevet ud for de enkelte tog og er en del af den samlede genanvendelses kæde.

§  Det er vigtigt at anvende loko og dekoder, som det er beskrevet for det enkelte tognummer.

o   Gulmarkering:

§  I Næ og Vo. Betyder at der foregår mere end blot vending eller omløb af tog på stationen

o   Tegnet ”/” betyder:

§  Litra/Kh = Litra kører til Kh

§  Kh/Litra = Litra kommer fra Kh

§  Litra/Kh-54 = Litra kører til Kh og videre i tog 54

§  55-Kh/litra = Litra kommer fra Kh i tog 55

 

Anvendelse af materiel.

·         Når materiel sættes på anlægget med køreretning forrest på kontroller fra Næstved:

o   Damp-lok i forhold til kedel.

o   MO vendes med rejsegodsrum mod Helsingør.

o   MZ og ME vendes med Ventilatorer mod Helsingør.

o   MY og MX vendes med udstødning fra varmekedel og udluftning, som er nærmest den ene førerkabine mod Helsingør.

o   Y-tog vendes med rejsegodsrum mod Helsingør.

o   Øvrige privatbane tog sikres at der køres med forenden mod Helsingør.

o   Tog der vender i Nykøbing og Slagelse kan ikke fastholde ovenstående, men skal overholde ovenstående inden første kørsel.

o   Lok med styrevogn vender altid med styrevogn mod Helsingør.

o   Afvigelser fra ovenstående kan forekomme og vil evt. blive opdateret i dette dokument.

·         Materiellet:

o   Der anvendes som udgangspunkt det materiel som klubben har.

o   Materiellet skal være testet ift. dekoder og koblinger før det godkendes til kørsel på anlægget.

§  Test kan være på anlægget ifm. klargøring til en køreplan eller anden kørsel.

§  Test skal være udført senest to klubaftner før køredagen.

§  Test kan også udføres på testanlægget i klubben.

§  Test er en del af klargøring af materiel til en køreplan eller anden kørsel.

o   Indlån af materiel fra medlemmer skal overholde ovenstående når der køres efter køreplan eller anden kørsel på en køreaften/dag.

 

Kommunikation.

o   Brug tog nr. til identifikation af tog.

§  Tog nr. går igen i al kommunikation vedrørende identifikation af tog.

o   Er der noget der falder uden for planen, er det vigtigt at kommunikere med nabostationen. Eks. nyt lokomotiv og dekoder.

§  Man kan ikke tage for givet, at de selv finder ud af evt. ændringer.