Introduktion til brug af
køreplan.
Køreplanen
er opbygget således:
Tider:
o
4 min i modeltid er 1 min i
realtid.
o
Tog afsendes til den tid der
fremgår af køreplanen.
o
Da køreplanen er lamineret,
sættes der flueben over det tognummer, som er færdig ekspederet.
o
Tog må ikke afsender før
tiden, da det kan give forvirring for nabo stationen.
Ank
og Afg.:
o
Hhv. hvid og grøn kolonne.
Tognummer.:
o
Er angivet i enten ank.
eller afg.
o
Hvis ank. og afg. tog nr. er
angive med kun et spor nr. standser toget på stationen.
o
Hvis der kun er afg. tog nr.
og kun et spor nr. er toget gennemkørende.
o
Der optræder kun et tognummer
(to ens tognumre for standsende tog) ud for hver tidsangivelse pr. station
o
Det fremgår ikke hvilke
lokomotiver, dekoder og oprangeringer der anvendes. Der henvises til afsnittet
”Oprangeringsplan”, som har de samme tognumre som i
køreplanen.
Strækning:
o
Angiver hvilken retning
toget kører på anlægget.
o
Eks. Næ-Hg = Næ startstation
og Hg endestation. Dette gælder også i ”Oprangeringsplan”.
Spor:
o
Tog ank. hhv
afg. ud for start/slut af spor nr.
o
Er der et tognummer i begge
ender af en kæde ud for et spor nummer, angiver det opholdstiden.
o
Er et ank. spornummer uden
tog nr. ved kæde slut i kolonnen, skal toget flyttes til depot. Tiden ved kæde
slut skal ikke over holdes, da den kun er retningsgivende.
o
Er et afg. spornummer uden
tog nr. ved kæde star i kolonnent, skal toget komme
fra depot. Tiden ved kæde start skal ikke over holdes, da den kun er
retningsgivende.
o
Hvis der er tomme felter i
spornummer kolonner, angiver det at sporet bliver optaget senere af andet tog.
o
Fremadrettet vil stationerne
Helsingør, Næstved og Vordingborg blive opdateret, til at indeholde alle
nødvendige spor aht. depotplads på stationerne. Bemærkninger i køreplanen:
o
Er tænkt som hjælp til hvad
der skal ske på stationen, som eks. kan være rangering.
o
Der er bemærkninger i planen
som angiver, at der kan køres med mere end 6 personvogne. P.t. er dette ikke
relevant i K58-køreplanen.
Oprangeringsplan
·
Oprangeringsplanen
ved de enkelte stationer er tilpasset til stationen. Kun Næ har en komplet oprangeringsplan.
·
Tognummer er fortløbende.
o
Tognummer indeholder:
§ Lokomotiv
litra og nr.
§ Dekoder
nr.
§ Strækning
§ Vogne:
Litra betegnelse er anvendt, som det fremgår af materiellet i oprangeringen.
§ Godtog
er kun opgivet med oprangering og må ikke overskride
den angivne længde inkl. lok.
·
Vogngrupper til/fra Næ og Vo
max. 3 vogne.
o
Lokomotiv og dekoder:
§ Er
beskrevet ud for de enkelte tog og er en del af den samlede genanvendelses
kæde.
§ Det
er vigtigt at anvende loko og dekoder, som det er
beskrevet for det enkelte tognummer.
o
Gulmarkering:
§ I
Næ og Vo. Betyder at der foregår mere end blot vending eller omløb af tog på
stationen
o
Tegnet ”/” betyder:
§ Litra/Kh = Litra kører til Kh
§ Kh/Litra = Litra kommer fra Kh
§ Litra/Kh-54
= Litra kører til Kh og videre i tog 54
§ 55-Kh/litra
= Litra kommer fra Kh i tog 55
Anvendelse
af materiel.
·
Når materiel sættes på
anlægget med køreretning forrest på kontroller fra Næstved:
o
Damp-lok i forhold til
kedel.
o
MO vendes med rejsegodsrum
mod Helsingør.
o
MZ og ME vendes med
Ventilatorer mod Helsingør.
o
MY og MX vendes med
udstødning fra varmekedel og udluftning, som er nærmest den ene førerkabine mod
Helsingør.
o
Y-tog vendes med
rejsegodsrum mod Helsingør.
o
Øvrige privatbane tog sikres
at der køres med forenden mod Helsingør.
o
Tog der vender i Nykøbing og
Slagelse kan ikke fastholde ovenstående, men skal overholde ovenstående inden
første kørsel.
o
Lok med styrevogn vender
altid med styrevogn mod Helsingør.
o
Afvigelser fra ovenstående
kan forekomme og vil evt. blive opdateret i dette dokument.
·
Materiellet:
o
Der anvendes som
udgangspunkt det materiel som klubben har.
o
Materiellet skal være testet
ift. dekoder og koblinger før det godkendes til kørsel på anlægget.
§ Test
kan være på anlægget ifm. klargøring til en køreplan eller anden kørsel.
§ Test
skal være udført senest to klubaftner før køredagen.
§ Test
kan også udføres på testanlægget i klubben.
§ Test
er en del af klargøring af materiel til en køreplan eller anden kørsel.
o Indlån
af materiel fra medlemmer skal overholde ovenstående når der køres efter
køreplan eller anden kørsel på en køreaften/dag.
Kommunikation.
o
Brug tog nr. til
identifikation af tog.
§ Tog
nr. går igen i al kommunikation vedrørende identifikation af tog.
o
Er der noget der falder uden
for planen, er det vigtigt at kommunikere med nabostationen. Eks. nyt lokomotiv
og dekoder.
§ Man
kan ikke tage for givet, at de selv finder ud af evt. ændringer.