Skælskørbanen

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Dalmose_-_Sk%C3%A6lsk%C3%B8r_railway.png/220px-Dalmose_-_Sk%C3%A6lsk%C3%B8r_railway.png

 

Skælskørbanen mellem Dalmose og Skælskør blev åbnet som statsbane i 1892 sammen med Slagelse-Næstved-banen, som den var sidebane til.

På den korte banestrækning kørte der altid kun ét tog ad gangen, så sikkerhedssystemet var meget enkelt. Banen var uindhegnet – ret usædvanligt for en statsbane.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/SNNB_M_4.jpg/220px-SNNB_M_4.jpg

SNNB M 4 und SVJ 1 mellem Skælskør og Dalmose

Standsningssteder

bullet Dalmose station (Da) i km 0,0 – forbindelse med Slagelse-Næstved-banen.
bullet Sønder Bjerge station (Be) i km 3,3.
bullet Tjæreby station (Tj) i km 6,9.
bullet Skælskør station (Ss) i km 11,5 med tosporet remise, havnebane og hestestald til rangerheste.

Mellemstationerne blev nedlagt, da persontrafikken ophørte i 1950.

Efter nedlæggelsen

Efter godstrafikkens ophør i 1975 begyndte jernbaneentusiaster at samle materiel fra andre nedlagte baner og opstille det i Skælskør. I 1977 kørte det første veterantog på Skælskørbanen, og i 1978 blev foreningen Dalmose Skælskør Banen (fDSB) oprettet. Foreningen Omstigningsklubben, der var stiftet i 1973, drev om sommeren kørsel med sporvogne mellem remisen og havnepladsen i Skælskør.

I 2009 overdrog Bane danmark strækningen til Skov- og Naturstyrelsen. I 2011 blev skinnerne fjernet fra hovedparten af strækningen, hvormed kørslen med veterantog ophørte. Sporvognene sluttede kørslen 4. september og blev 1. oktober 2011 overdraget til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. 10 km af banestrækningen blev asfalteret og indgår i cykel- og vandrestien "Fodsporet", der også omfatter det meste af den tidligere Slagelse-Næstved-bane. Langs Fodsporet er der ridesti Dalmose-Tjæreby.