Slagelse-Næstved banen

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Slagelse_-_N%C3%A6stved_railway.png/220px-Slagelse_-_N%C3%A6stved_railway.png

Slagelse-Næstved banen var en statsbane, der blev anlagt 1891-92 sammen med sidebanen Dalmose-Skælskør.

Linjeføringen

Hvis man før 1892 rejste mellem Sydsjælland/Lolland-Falster og Fyn/Jylland, så man skulle skifte i Roskilde.

Det var et væsentligt formål med Slagelse-Næstved banen at skabe en genvej for denne trafik. Der var forslag fremme om en endnu mere direkte genvej Korsør-Skælskør-Karrebæksminde-Næstved, men den ville få et mindre opland, fordi den fulgte kysten. Hertil kom at militæret mente, den blev for sårbar overfor angreb fra søsiden. Militære hensyn vejede tungt efter nederlaget i krigen i 1864. Nord for Næstved anlagde man - også i 1892 - Militærsporet, så man kunne køre direkte mellem Køgebanen og Slagelsebanen uden at komme ind på Næstved station og rebroussere.

Når man ikke valgte den endnu mere direkte linje mellem Slagelse og Næstved via Fuglebjerg, var det dels for at den sidebane, der skulle tilgodese købstaden Skælskør, ikke skulle blive for lang, dels fordi Fuglebjerg frabad sig at få jernbane!

I Slagelse fik man lejlighed til at forlægge København-Korsør-banen til den nuværende linjeføring tættere på bymidten. Oprindeligt fulgte banen stort set den nuværende Ndr. Ringgade, hvor Slagelses ældste station stadig kan ses.

Banen havde Danmarks længste lige jernbanestrækning på 16 km mellem Hårslev og Herlufsholm.

Standsningssteder