Udflugt til Ribe og Esbjerg

Klubbens efterårsudflugt er blevet udsat et par gange, men endelig kom vi afsted lørdag d. 11. marts. Efter diverse opsamlinger mødtes vi på P-pladsen i Korsør, drak formiddagskaffe på Fyn og ankom til Ribe ved middagstid, hvor vores første besøg var hos RHJMS: Ribe Historiske Jernbane Model Selskab. Selskabet holder til i et af gamle smukke huse på Torvet - de rigtige omgivelser for et historisk selskab. Selskabet består af 5 medlemmer, og det var 60 %, der modtog os denne lørdag til et ægte sydjysk kaffebord. Mens vi fyldte os, fortalte de 3 medlemmer løst og fast om deres byggeprojekt.

Modelbanen, størrelse HO, skal være 100 % nøjagtig, ned til det enkelte svellesøm! Nittetællere af højeste karat! Man har gennemlæst dyngevis af arkivalier, og fundet frem til en bestemt dag i 1933. Denne dag skal eftergøres i samtlige detaljer - så godt som man nu evner (og det er ikke småting!). Projektet blev påbegyndt i 1993, og skulle have været færdigt til Ribe Turistforenings jubilæum i 1997. Men det blev man ikke, så byen må vente til det næste jubilæum, for at få modellen færdig. Eller man finder på en anden årsag til at fremvise projektet.

I det daglige står Claus for det elektriske, og han viste da også den ene af de to relæbokse, som elektrisk skulle styre anlægget. 540 m ledning i hver boks. Claus og Carl var ved at færdiggøre stationens pakhus. Med alle de detaljer, som kunne ses - endog med lup, og alt er håndarbejde.

Selve banen er placeret på loftet, men kun skinnerne er lagt. I det tilstødende værksted bliver alt fremstillet. Svellerne er udskåret af et poppeltræ, som blev fældet af medlemmerne for adskillige år siden. Svellerne er nøjagtig så lange, høje og brede i 1:87, som de er i virkeligheden. Skinnerne er sømmet fast med millimetersmå søm. Der er i alt anvendt 22.000 søm, som er banket ned i pladen for at fastholde skinnerne. Man har endvidere udviklet en hel del værktøj og skabeloner, f.eks. til skiftespor. Broen over Ribe Å syd for byen, var lige blevet færdig. Et meget smukt stykke håndarbejde, og samtidig et historisk dokument, da den er - behøver jeg at nævne det - 100 % nøjagtig. Broen blev ødelagt af tyskerne under anden verdenskrig, og det er derfor en anden bro, togene kører på i dag.

Det anlæg skal naturligvis ses! Og vi glæder os til her i klubben at komme derover om et par år, og se hvor langt er kommet. Og vi håber det en dag bliver færdigt, så alle modelinteresserede og borgerne i Ribe og omegn kan glæde sig over denne korrekte historiske jernbanemodel.

Vi fortsatte herefter til Esbjerg, for at besøge EsMJK. Klubben har lokaler på en nedlagt skole i et vejkryds, Forum, ca. 10 km nord for byen. Klubben havde jubilæum, og vi var inviteret til at deltage i festlighederne. I den forbindelse havde man også arrangeret en modelbyggekonkurrence.

Modeljernbanens lokalitetstema er Danmark. Fra Helsingør Færgehavn kører man over Tommerup, Fyn til Esbjerg. Herfra går der en sidebane til Vejen. Vi efterlyste en sporplan, men en sådan forefindes ikke. Man havde en idé om, hvordan banen skulle være, og så byggede man efter den. Epoke III, med damp, MY og det røde lyntog.

Resultatet af byggekonkurrencen:

Redaktionen har efterfølgende været i forbindelse med Esbjerg-klubben, men i deres referat står intet om vores klub. Vi vil derfor heller ikke medtage de øvrige resultater, men kun fremhæve vore medlemmer:

 

Bent:

2. præmie i kategorien trækkraft.

Motorvogn.

Bent fik kun andenpræmien, da han ikke kunne vedlægge dokumentation. Derfor Bent: Husk at tage regningen med næste gang.

 

Bjarne:

3. præmie i kategorien trækkraft. Skinnebus fra NPMB.

Bjarne fik kun trediepræmien, da bogstaverne på skinnebussen var for store. Men: Tak til Bjarne, vi kan så læse dem uden briller.

 

Buller:

Ærespræmie i kategorien vognombygning.

Bullers Albanivogn, som er en ombygget . . . tiltalte dommerne. Nok fordi det er det lokale (vestdanske) bryg, der transporteres med.

 

Hans: deltog ikke

 

De øvrige præmier blev ødslet væk til venner og bekendte af formanden for klubben.