Weekendtur til Fanø den 14. og 15. oktober 1995

 

Efter Renè og mig selv havde overnattet hos Olav. gjorde vi os klar til afgang

Samtidig havde Dan hentet Bo, Frits og Bent og kørte mod Færgen hvor vi skulle mødes kl.7:40.

Efter en rolig Færgetur med Vognmandsruten hvor vi spiste vores medbragte morgenmad, gik turen over Fyn til Fredericia Hvor DMJU holdt landsudstilling i FredericiaHallen

På udstillingen stødte Rasmus også til selskabet, og vi mødte også Claus og Anders fra Ribe Modeljernbanehistoriske Selskab, som havde en bro med på udstillingens byggekonkurrence. (som de selvfølgelig vandt)

Efter udstillingen var vi selvfølgelig lige nede på Stationen i Fredericia og ”hilse” på E978, inden turen gik mod Fanø hvor vi skulle overnatte i Rasmus sommerhus.

Rundt og se på de fine forhold Olav og jeg skulle bo i det lille gule hus

Huset viste sig at være et rigtig hyggeligt gammelt fiskerhus med flere små udhuse hvor der var gæsteværelser. Vel ankommet og installeret var vi på en lille guidet tur rundt i Sønderho hvor Rasmus fortalte lidt om byens historie.

Derefter skulle der gøres klar til middagen der bestod af store bøffer (korøv) salat og flutes, dertil var der valgfrit øl eller rødvin, vi havde desuden inviteret vores venner, Claus og Anders fra Ribe med (så der var lige et par mand oppe og hente dem ved færgen).

 

Indenfor i den hyggelige stue Desværre var der ikke så højt til loftet så os på normal højde fik nogle buler i toppen (derfor man havde lidt ondt i håret søndag morgen)

Efter maden og kaffen var der kun et pkt. tilbage, og det var at følge vores gæster til rutebilen så de kunne komme hjem.

Søndag

Efter morgenmaden og en god gang oprydning gik turen tilbage til færgen og derefter mod nord til vejen mellem Esbjerg og Varde hvor vi skulle besøge Esbjerg Modeljernbaneklub.

 

Toldboden i Helsingør Sundkroen

Esbjerg Modeljernbaneklub er en forholdsvis nystartet klub, fra 1991, men de er allerede godt i gang med at køre efter det digitale Lenz-system. De har allerede fået opbygget en fin bane og fået lavet lidt landskab, bl.a. en meget flot model af Helsingør Station (som vi jo også selv skal have på vores anlæg) Samt en del af de huse som ligger omkring stationen bl.a. Toldbygningen.

 

Helsingør Station Helsingør Station

Igen stødte vores venner fra Ribe til. Efter nogle dejlige timer i godt selskab skulle vi videre til Ribe for også at se hvad de går og bygger på i deres lille lukkede forening.

På turen derned var der en chance for at nogle af os vi kunne køre med i Anders i hans fine veteranbil (en Ford V8 fra 40’erne), det var jo ren luksus.

 

Anders flotte bil som René, Bo og jeg kørte i til Ribe Vognmandsrutens Færge Difko Fyn

Både Claus og Anders boede på Torvet i Turistkontorets gamle bygning, fra 16-hundrede tallet, Claus søde kone havde det helt store frokostbord klar da vi kom, og efter dejlig mad gik vi alle op under taget, hvor foreningen havde til huse. Foruden et stort loftsrum hvor anlægget stod, var der også er rigtigt flot værksted med alt i den fineste orden.

Deres anlæg skal forestille Ribe station, en bestemt dag i 30’erne, og nu er de jo ikke helt normale i den forening, alt bliver således lavet fra bunden, f.eks. sporlægning, når man nu skal bruge 6000 sveller så må man jo bare finde passende træstamme og en sav så ellers gå i gang, med 6000 sveller skal der jo også bruges 24000 skinne søm (nu var der bare det problem at de flækkede svellerne når de blev sat i, så man blev nødt til at klippe spidsen af dem alle sammen med en bidetang). Anlægget er desuden lavet så smart at det kan sætte på højkant når der skal trækkes ledninger.

Nå men mætte af oplevelser og synsindtryk måtte vi se at komme hjemover

 

Tak for en dejlig tur med gode venner      Søren