DEN 16 - 17 SEPTEMBER 2017
Planlægningen
Selv om jeg er et relativt nyt medlem (jeg har kun været medlem af NMJK i et lille år), havde jeg ved flere lejligheder hørt andre medlemmer fortælle om de fantastiske ture, NMJK tidligere havde arrangeret. Jeg vidste derfor med det samme, at jeg måtte med på Jyllandsturen 2017, da det første oplæg blev præsenteret på et medlemsmøde i august.
Alene det forhold, at oplægget måske var lidt rudimentært, pirrede min nysgerrighed.
Vi skulle til Jylland d. 16. – 17. september.
Vi skulle måske besøge nogen i Herning og Skanderborg.
Vi skulle også besøge et par museer, nok i Struer og Horsens.
Det var ikke helt klart, hvordan transporten skulle foregå, og det var endnu ikke afklaret, hvor vi skulle overnatte.
På det sidste almindelige medlemsmøde inden turen lå planen klar, og den så lovende ud.
Lørdag d. 16. september mødtes 19 forventningsfulde medlemmer ved klublokalerne. Der var ingen, der havde særlig meget bagage med, og det viste sig at være heldigt, for nok var der 19 sæder i bussen, men bortset fra chaufførens var sæderne fremstillet til børn og ikke til ”småfede og almindelige” danske mænd.
Det hele kunne dog være der, og det var afgjort bedre at køre sammen, end at være fordelt på fem forskellige biler.
Vi kom ikke afsted til tiden, men næsten (kun fem minutter for sent).
Første stop var ved rastepladsen ”Lillebælt Nord”, hvor vi fik lov til at spise vores medbragte morgenmad ved cafeteriet udendørsborde. Udvalget havde planlagt alt, så der var rundstykker, pålæg, smør og ost samt kaffe, te og en lille en til at klare stemmen. Selv regnen forsvandt og solen kom frem, da vi kørte ind på rastepladsen.
Bussen bliver pakket i Næstved, øllet bliver sat strategisk yders ved bagdøren (der var også 9 flasker vand med) |
Morgen kaffen bliver indtaget sammen med tissepause på rastepladsen ved Lillebælt |
Besøget ved Herningegnens Modeljernbaneklub (HMJK)
Vi kom til HJMK lige til tiden, og vi fik en fantastisk velkomst (da de først var kommet sig over chokket over, at der blev ved med at komme mennesker ud af den lille bus). De havde nemlig grillet mange kilo pølser og dækket op til det helt store pølsebord med øl og vand til. Da vi ikke kunne spise flere pølser, fik vi forevist deres flotte anlæg, som på mange måder bygger på de samme principper som vores eget. Med tidstypiske scenarier af kendte stationer og andre ikoniske bygninger fra Vest- og Midtjylland. Snakken gik lystigt, og der var tid til at studere detaljer på egen hånd, samt få en snak med deres medlemmer. Efter tre timer sagde vi pænt farvel, tryllede os om til børnestørrelse, og forsvandt ind i bugen på den lille bus, medens vores værter så undrende til.
|
|
Hos Herningegnens MJK blev vi budt velkommen masser pølser på grillen |
Derefter ned i kælderen for af se deres flotte anlæg, de var ikke kommet så langt med landskabet men der der var, var meget flot |
Besøget ved Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum i Struer
Hvis man kommer på disse kanter, må man ikke snyde sig selv for at opleve denne lille perle af et museum.
Museets har til huse i DSB´s gamle godsekspedition på baneterrænet i Struer, og dets primære opgave er at fortælle historien om de Midt- og Vestjyske jernbaner fra Limfjorden og ned til Esbjerg. Vores guider var utroligt vidende, og der var ikke den detalje, som de ikke kunne gøre levende og nærværende.
Samlingen består af en mængde genstande og dokumenter, samt ca. 10 stk. rullende materiel.
Museet har planer for at udvikle samlingen, så bl.a. det rullende materiel kommer under tag.
|
|
|
Vores guide modtog os i skolestuen hvor han fortalte om museet og Struer som jernbaneknudepunkt |
Der skal mere end en byge til at stoppe rigtige togtosser |
En gammel hjælpevogn med alt det originale indhold |
Fællesspisning og overnatning
Efter besøget i Struer gik tuen mod Hampen, hvor vi overnattede i 4 hytter. Vi kom hurtigt på plads, og gik derefter i gang med at lede efter fælleskøkkenet. Det var stort med fire ”koge-øer” og tre ovne. Der var i køkkenet også plads til tre borde, så vi alle kunne spise samtidigt.
Mens vi lavede maden, fik vi nogle hyggelige snakke med de få fastliggere, der var tilbage på pladsen.
Menuen stod på rejemad til forret og hakkebøf med grove pomfrittes, bearnaisesovs og ærter til hovedret. Der blev spist meget! Til maden var der rødvin og øl efter behag.
|
|
|
Der bliver lavet forretter (rejemadder) i hytte 1 |
Så spises der "festmiddag" i fælleshuset |
Det var da en underlig flaske, der må være hul i bunden for lige pludselig var den tom |
Da vi var færdige med at vaske op, gik vi alle ned i topledelsens hytte for at drikke kaffe. Der var ikke meget plads, men det var hyggeligt, og der blev sagt mange meget kloge ord i løbet af aftenen. De fleste gik i seng omkring midnat, men enkelte valgte at holde udvalget vågen noget længere.
Om morgenen var der fælles morgenmad klokken 08:00. Alle var friske og veludhvilede, selv Robert, som havde fået låst sig inde på værelset, og først kom ud, da vi skulle til at køre.
|
|
Morgenkaffe i det fri (nogen havde også brug for lidt frisk luft |
PGA. pladsmangel måtte morgenmads-personellet spise indenfor |
Besøg ved Skanderborg Modeljernbaneklub
Efter morgenmaden gik turen til Skanderborg Modeljernbaneklub, Som modtog os på P-pladsen med ordene: ”Småfede og almindelige, det må være jer fra Næstved”. Det er altid rart med folk, der kan deres ”Olsenbande-film”!
Klubben blev i 2011 ramt af en meget alvorlig vandskade i forbindelse med et skybrud, men har nu fået opbygget et anlæg, der er blevet større og flottere. Banen tager udgangspunkt i de Østjyske banestrækninger med Århus som centrum.
Formanden bød velkommen og fortalte kort om klubbens historie |
Deres lille men hyggelige opholdsrum / værksted |
Et af medlemmerne fortæller lidt om hvordan de bygger huse |
Efter et par timer og nogle kopper kaffe, gik turen videre mod Ejer Bavnehøj, hvor vi skulle spise frokost på rastepladsen. En super flot tur gennem noget af det smukkeste landskab, som Danmark kan byde på, og det blev ikke dårligere af at vi lige fik et glimt af et veterantog i Bryrup. Synd at vi ikke havde tid til at standse!
Da vi kom til rastepladsen strålede solen, og vi nød frokosten i det fri.
Frokosten vel overstået og en hurtig oprydning |
Kaj fik en lille gave for at være Chauffør på hele turen |
Hjemme igen, trætte og klar til at blive afhentet af pårørende |
Besøg ved Industrimuseet i Horsens
Da det var lykkedes alle at komme ind i bussen, satte vi kursen mod Horsens for at besøge Industrimuseet. Museet er indrettet i en række forskellige gamle fabriksbygninger med tilhørende arbejderboliger. Der er en stor maskinhal med forskellige motorer primært fra første halvdel af 1900-tallet. Derudover er der udstillet forskellige værksteder, butikker og boliger. Vi brugte et par timer (uden problemer, der var også en iskiosk!) på museet, som absolut er et besøg værd.
Sidste punkt på turen Danmarks Industrimuseum i Horsens | Maskinhallen hvor flere af maskinerne blev startet op | Politi-udstilling med en fin Nimbus politimotorcykel, i motorcykelafdelingen |
Hjem igen!
Omkring klokken fire blev vi igen tryllet om til børnestørrelse, kom ind i bussen, og satte kursen mod Næstved. Turen hjem gik næsten problemfrit! Bussen ville nemlig ikke tilbage til Sjælland allerede. På vej over højbroen nægtede den at køre mere end 40 km i timen. Det hjalp, da vi begyndte at køre ned fra højbroen, og da vi havde holdt et kort stop, kørte den normalt igen. Vi var hjemme med en halv times forsinkelse.
Til sidst er der kun at sige tak til turplanlæggerne for en dejlig tur. Jeg har ikke mødt en deltager, som ikke har været meget tilfreds. En helt særlig tak til Kaj, der på fornemmeste vis kørte bussen.
Henrik