En dags tur til Stevns
den 19. september 2015

 

 
17 mand var klar til turen,
Første punkt på turen vat et besøg hos Hobbystallen / LokDoc  hvor vi blev budt velkomme af Svend som viste rundt og bød på kaffe (vi havde selv blødt brød med)
Flere fik vist også handlet lidt.
 
Først det obligatoriske gruppebillede foran Hobbystallen inden vi gik ind og hilste på
Stevnstogets lokale som de havde lejet af Hobbystalden
 
Stevns nye Modeltogsklub "Stevnstoget" som endnu ikke havde fået egne lokaler havde lejet sig ind ude hos Svend, så her fik vi også mulighed for at hilse på nogle af medlemmerne som kom og viste noget af det de trods af deres korte levetid allerede havde fået bygget.
Blandt andet mange flotte bygninger fra Stevns, samt et mindre anlæg på borde som kan skilles ad så snart de får en mere langsigtet lokale planer
 
Efter Hobbystallen gik turen til Stevnsfortet hvor Frist havde lavet aftale med en sine tidligere kollegaer, Willy som er guide på Koldkrigsmuseet. Og Willy havde lovet er EXTRA guidet tur som vi alle glædede os til.
Først en tur rundt på "overfladen" hvor vi så de store kanoner fra 2. verdenskrig som var Stevnsfortet hoved våben, her så vi også "Hawk" missilerne så både Frits og Willy havde arbejdet med, så der var hurtigt gang i anekdoterne og løgnehistorierne

 

Et af de store kanontårne med 2 6" kanoner

der kan skude over 35 km så de kan dække Øresund helt over til Sverige

Kanonerne har oprindeligt sider på det tyske slagkrydser Gneisenau

Et Hawk batteri bestående af tre missiler til anti-luftskyts

De var mobile og kunne hurtigt flyttes rundt i hele landet

 
Derefter gik turen så ned i undergrunden hvor vi så både O-rummet hvor de meste af Østersøen blev overvåget og radiorummet, Både Torben og Søren havde arbejdet på Stevnsfortet så de kunne komme med mange supplerende oplysninger
Efter den helt store rundtur bud Willy på en tår over tørsten oppe hos alle de pensionerede "flyvere" der gik og holdt alle de gamle Hawk Systemer vedlige

 

Ned gangen til undergrunden var godt skjult

der var 18 meter ned til de over 2 km. gange som undergrunden består af

Det var heldigvis også elevator da vi skulle op igen

Vores guide Willy fortalte om Hawk missilerne i teltet hvor de går og vedligeholder alt det gamle materiel
 
Næste punkt var frokost hos Søren i Klippinge, her var der dækket på med en fin tre-retters menu sild, steg og ost, så der var ingen der gik sultne derfra.
inden afgang var der lige mulighed for at se Sørens spor 0 anlæg som er et amerikansk smalspors skovhugger anlæg fra 1930'erne med mange detaljer
 
 
Nogle var hurtige til at finde snapseflasken

 

Sidste punkt var et besøg hos ØSJK (Øst Sjællands Jernbane Klub) i Køge, Klubben som lige var flyttet fra deres gamle adresse ved stationen til en lejet grund på "Junkers" store område
Så de havde travlt med at lægge nye spor så der var ikke så meget tid til vedligeholdelse af materiellet 
 
 
Efter en flot modtagelse hvor de fortalte om det kæmpe arbejde med at få flyttet

hele klubben, alt materiellet, bygger nye lokaler samt lægge de mange hundrede meter nye spor

var der mulighed for at gå rundt og kigge på alt materiellet

To gamle Frichs lokomotiver en af de gamle "rulleskøjter" fra Østbanen

og Lollands banens gamle "Marcipanbrød"

 
 
Efter en fin rundvisning takkede vi pænt af, og så var der bare turen tilbage til Næstved

Tak til arrangørerne for en dejlig dag