UDFLUGT TIL JERNBANEMUSEET 1 ODENSE
Indvielsen af jernbanemuseet i Odense i weekenden 16—17 april, blev et tilløbsstykke uden lige, især for vennerne, hvor der var særtog, henholdsvis fra København og Århus, og ligeledes et sær engagement på selve museet.
Søndag d. 17 april kl. 07:53 afgik toget til Ringsted, og på perronen stod Sven, Hans, Godfred, Steffen og undertegnet, klar til indstigning i MR sættet. Det var et sæt fra ”Englænderen” vi steg ind og Hans viste os andre straks tilrette i 1. klasses afdeling, hvorefter han forsikrede os om, at ingen skulle betale extra.
Vi kørte ud af stationen, medens vi snakkede om dette 1. klasses fænomen, blev vi afbrudt af togføreren, der kom ind med et STORT smil, straks rev sin billetbog op af lommen, NÅ; sagde han, I vil have en tillægsbillet, hvorefter Hans skyndsomt tog et par store "bab" på sin pibe, og udbrød: ifølge køreplanen føre dette tog ikke 1. klasse, og så siger DSB's reglement; at 1. klasses afdelingen kan frit benyttet. Togføreren så helt paf ud, rullede et par gange med øjnene og sagde: "NÅ", hvorefter vi kunne se på ham, at hele DSB's reglement hurtigt gik igennem hjernen på ham, hvorefter han udbrød, nå, tvivlen skal komme de rejsende til gode.
Vi stod på Ringsted St. og ventede på særtoget fra København, alle spejdede mod øst, ihåb om først at se hvilken trækkraft, der var anvendt. Der er det, udbrød en, hvorefter det lynhurtigt kom fra Steffen, "det er sgu' en
MO'er (så kommer man i tanke om, noget med bønder og agurkesalat ik`), for trækkraften var R—963.
Vi steg på toget, det var regionalvogne, der var hængt på og en AU til spritten. Vi gik igennem flere overfyldte vogne, spejdede efter nogle ledige siddepladser, jeg synes der stank forfærdelig i nogle af vognene, vi var gået igennem, stank, af svedige personer, øl, gl. dansk, overgemte fototasker, der ikke har været luftet, siden sidste skovtur med lille mor og veterantoget, nå, der var lige de ledige pladser vi søgte, vi indtog dem, og nød ellers turen til Korsør, det gik bare derud a. Jeg tror lågen til fyrkassen stod åben hele tiden, for der skal sgu' mange kul til den hastighed.
I Korsør skulle vores tog ikke ombord på færgen, så alle gik ombord. Vi skulle også have ”Staniol expressen” med, den med alle de særlige indbudte gæster (gu' ved om vi havde taget det forkerte tog). Det ene cafeteria ombord på færgen, var reserveret til Museets Venner, hvor der blev serveret ”læskedrikke” ad libitum, samt lidt snaks. Her vil jeg lige indskyde en fodnote (det er jo så moderne) at læskedrikken blev serveret i ½l. bæger og var skide kolde.
Da vi gik iland på Fyns siden, og kom ned til vores ventende tog, mødte der os et forfærdelig syn. Der på en lang række, puffe ved puffe, stod det værste gammelt skrammel, af alle mulige slags vogne og dem skulle vi køre med, -nå, de var jo ”helt ok” alligevel.
Vores øjne faldt på en postkasrød vogn, med cremefarvet stribe, den ku' vi ik’ stå for, så vi besteg den nymalet B-II fra Skagens Banen. Lokomotivet der skulle få os til Odense med alle disse gamle vogne, var D 826. Det gik forrygende godt mod Odense, trods ottekantede hjul, således føltes det. Under turen til Odense, stod vi i siddegangen med nedrullede vindue, vi ville godt ha lidt nostalgi i næseborene, og kikke op langs den vuggende vognstamme, men det var fuldstændig umuligt at stikke hovedet ud, for det regnede simpelthen med uforbrændt groft kul støv, så vi blev enig om, at lok-personalet pinte maskinen til sigt yderste
Vi ankom til Odense præcis kl. 11, og jeg kan godt garantere, at snoren til lok-fløjten, var trukket helt i bund, idet vi kørte på stationen. Vi blev modtaget af jernbaneorkesteret for fuld ”damp” De stod på perronen hvor vores tog holdt på den ene side af dem, og toget fra Århus på den anden side. Vi blev i toget fordi vi skulle videre til Fruens Bøge. Imedens orkesteret spillede for os, skiftede man vores lok. ud, med F 694 og SNNB nr. 3 i et ryg mod ryg forspand. F-maskinen tilhører K.L.K. , og maskine nr. 3 F.D.S.B.
Vi gled ud af sporet, til vi nåede en bro, lidt uden for Odense, der blev gjort holdt, til glæde for dem, der skulle have brændt noget celluloid af. Efter dette korte ophold, forsatte vi rejsen
til Fruens Bøge, hvor vi skulle spise frokost. De bestilte madpakker blev hentet i proviantvognen, og alle gik i gang med fortæringen af tre sandwich, et æble samt et lille stykke chokolade. Jeg er sikker på, det smagte og fyldte i vores slunkne maver. Vi var tilbage på Odense St. ca. kl. 13:15, hvorefter tog kavalkaden skulle begynde. Mange veteranklubber havde stillet materiel til rådighed, det var en sand fornøjelse at overvære. DSB's sidste nye materiel var også repræsenteret, IC/3.
Aldrig har jeg set så mange mennesker på så lidt plads, perronerne var simpelthen tæt pakket, folk stod, som sild i tønde, alle med deres kamera, desuden var DR/Lars E. Christiansen, der var lokal tv, som havde taget opstilling på perrontaget. KI. 14:00 var den officielle indvielse af museet. Der blev spillet og holdt taler, og budt på lidt mundgodt og væske. Folk kunne herefter gå rundt og se alle herlighederne. Det gjorde vi nu ikke, for der var så mange mennesker, så det var umuligt, vi valgte i stedet, at gå ud og se, hvad der var udenfor.
Der var bl.a. to tyske veteranklubber heroppe, de var kommet i deres eget tog, Den ene klub var kommet i to MO'er en CL, og en CLE-vogn. Sidstnævnte vogn, var deres barvogn, den aflagde Steffen et langt besøg, og man må nok konstatere, han tydelig bar præg af besøget. Disse lok's og vogne, var fantastiske flotte og velholdte, den ros skal de nu have.
Vi var nu nået tidspunktet, hvor vi skulle tilbage til Sjælland, togafg. 16:20, men oprangeringen af det materiel vi skulle benytte, var ikke færdigt, så vi blev ca. 30 min. forsinket,
Færgen lå og ventede på os i Nyborg Færge og vi gik straks ombord, det var M/F Margrethe II. Vi, ja det vil sige Sven og undertegnet, for Steffen havde vi "forlist" efter CLE besøget, at så dårlig en færge og så ringe service, havde vi aldrig været udefor før. Cafeteriet bestod af to sammensatte borde, og varereolen, en gammel aflagt købmandskøler, hvor der kun solgtes sandwich og kaffe, det var ellers lige omkring spisetid.
I Korsør stod vores R-maskine med vognstamme, klar til afgang. Alle blev læsset på toget, udkørsels signal grøn, vi kørte. Vi var lige kommet op på max, fart, tror jeg, det gik forbavsende stærkt, vi skulle også være i Ringsted kl, 19:55, men det kunne ikke nåes p.g.a. forsinkelsen, da det lød i højtaleren: "barvognen har åben" vi havde heller ikke på dette tidspunkt kontakt med vores forliste rejseven,
Vi kørte ind på Ringsted St. kl. 20.03, og heldigvis ventede regional toget til Næstved på os, Toget standsede, vi steg ud, og hvem fa 'en tror I, der stod på perronen, med stirrende øjne og en snøvlet tale, sagde vedkommende til os: hvor fan har I været, jeg kom med IC-toget, sku' vi ik' det.
Nå, alle kom godt til Næstved. . .
Således opfattede jeg turen til Odense . ,
Flemming