En arbejdsgruppe,
bestående af Frits,
Der var 12 tilmeldte til turen og det var ret nemt at finde et godt sted at bo. Økonomi, indkøb og transport var hurtigt på plads og vi startede i tre privatbiler, Ib, Karl Erik og Jan, fra Næstved torsdag den 21 oktober kl. 0730. Undervejs skulle vi hente Bent på Farø og derefter til færgen i Rødby. Der var også arrangeret en lille tur til ”Sky”, hvor vores Bourgogne og lidt limonade, blev indkøbt. Dagen var jo lagt an på transport, kun afbrudt af optankning, få tissepauser og en frokost. I det hele taget var denne dag præget af en uhyggelig præcision. Således kom vi af sted til tiden og efter at have tilbagelagt ca. 650 km, ankom vi til huset i Elspeet, lidt uden for Appeldoorn, 10 min. før beregnet. Nu var det tid til indkvartering og spisning.
Efter en god nattesøvn og kø ved badeværelset, var det tid til at drage til Utrecht og se Eurospoor. Det var ikke vanskeligt at finde til Utrecht, men det kneb lidt for den ene bil at følge os andre og derfor måtte de jo en tur rundt i byen og parkere lidt for sig selv. De vidste jo ikke at vi havde en aftale med en utrolig flink hollænder som hjalp os det sidste stykke ind til parkeringen. Nå men vi mødtes da alligevel.
Messen er en af de største i Europa, siger de selv, og der var en masse at se på. En hel del flotte modelanlæg fra store dele af Europa. Det der trak mest i deltagerne var dog brugt markedet som vel var det største vi havde set. Den ene hal var reserveret brugt boderne og der var guf for selv de mest kræsne. Som det sig hører og bør, på disse udstillinger bliver man ør i hovedet og i dette tilfælde fik man også lidt ondt i tegnebogen. Da vi skulle hjem, var bilerne fyldt til randen med jeg ved ikke hvor mange indkøb. Tilbage i huset blev der så serveret forloren skildpadde med æg og øl. Kaffe blev der ikke drukket så meget af. Aftenen gik med at vise sine indkøb og diskutere de mange indtryk dagen gav.
Lørdag efter morgenkaffen og det friske brød fra bageren, var det så af sted til Hoorn en tur på ca 100 km. Det var igennem Flevooland, som er et stort inddæmmet område og videre over en ca. 32 km lang dæmning, tværs over det vi kalder Zuidersøen. Der er selvfølgelig utroligt fladt og lige denne dag skulle det regne fra morgen til aften. Ankommet til Hoorn blev der købt billetter til veteranturen til Medemblick og i tiden inden afgang kunne man bese remisen med deres flotte damplokomotiver. Det var en rigtigt veterantur i et adstadigt tempo igennem boligområder og igennem gartnerlandskabet, som er en vigtig del af Hollands erhvervsliv. I Medemblick skiltes vi, således at tre mand blev i byen og tog toget tilbage efter bilerne og resten tog med skib langs kysten til byen Enkhuizen, en fredet by lige ud til vandet. Her var der tid til at gå en tur i den idylliske by, inden bilerne kom og samlede flokken op.
Om aftenen var der så inviteret til korøv og bourgogne. Alle deltog i dette arbejde og snart var maden på bordet og humøret højt. Søren steger jo en god bøf. Det blev jo sent som det plejer denne dag på turen, men mig bekendt havde ingen ondt i hovedet søndag.
Søndagen startede med morgenbord, oprydning og pakning af bilerne. Derefter kørte vi til en lille by som hedder Beekbergen syd for Appeldoorn. Her holder WSM til. Der var ingen på området, så vi gik rundt og kiggede på deres mængder af enorme damplokomotiver hvoraf mange kommer fra Tyskland og indbefatter f.eks. BR 50, 44, 52, 64, 23 osv., samt en flot vognpark, endda flere af hver slags. Det er et imponerende syn. Nu var det så tid til hjemkørsel, som gik lige efter bogen og vi ankom til Næstved som lovet kl. ca. 1900. Igen havde klubben gennemført en tur som vi alle kan huske og jeg vil gerne sige alle deltagerne en stor tak for en god oplevelse. Her vil jeg gerne benytte lejligheden til at opfordre endnu flere til at deltage næste gang.
Dan