NMJK’s studietur til Stockholm 22.-25. September 2022
Morgenfriske mødtes to håndfulde medlemmer på Næstved station. Det var begyndelsen til turen til Stockholm. Der var nogle, der ikke havde taget turen til Næstved, så de blev samlet op i hhv Køge og København.
Turen op gennem Sydsverige ned Snälltåget forløb ganske nydelig, hvilket både var afslappende og beskuelsesrig.
|
|
|
Vel ankommet til Stockholm stilede vi mod hostellet, Mosebacke Hostel, som ligger i Söder, altså den sydlige bydel af det indre Stockholm.
Vi startede med en sight-seeing-tour, hvor vi slentrede gennem Gamla Stans hyggelige stræder. På Stortorget hørte vi den drabelige fortælling; ”Det Stockholmske Blodbad”, som uden tvivl er den grusomste handling i dansk-svensk historie.
Fortsatte slentretur forbi kongeslottet, og langs havnen med naturligt pit-stop, og videre til Tiffany, det populære samlingssted eftermiddag og tidligt og sent!
På hostellet fik vi anvist vores værelser, men til stor overraskelse var værelserne uden vinduer idet de var bygget ind i klippevæggen! Dog var der et ovenlysvindue!
Herefter var der fri leg, og vi nogle stykker, der gerne ville have lidt mere kultur. Og her kan T-banen give et fantastisk bidrag. Ikke uden grund kaldes T-Banen verdens længste kunstgalleri.
Fredag tog vi på heldgsudflugt med Mälartåget via Eskiltuna til Kungsör. Toget kører med hastigheder op til 200 km/h, på den nyanlagte jernbane, en ganske betydelig og beundringsværdig hastighed
Klar til afgang fra Stockholm Central | Vel ankommet til Kungsör, det flotte nye tog skulle selvfølgelig gennemfotograferes | Samling foran indgangen mens Preben køber billetter |
Miniature Kingdom er et miniatureanlæg med landskaber, bygninger, modeljernbaner, køretøjer og menneskefigurer, inspireret af forskellige miljøer i Sverige. Anlægget er beliggende i den nedlagte Kungsörs Blikdåsefabriks industribygning i Kungsör, nær banegården i Kungsör, og er bygget i skala 1:87. En person, der er 1,80 meter høj, vil så være 20 mm høj i modellen. Anlægget blev åbnet den 14. januar 2017, og udvides gradvist. I 2019 var der miljøer fra Kiruna i det nordlige Sverige nogenlunde sydpå til Södermanland.
I 2020 blev Svealand bygget. Her er der dele af Sverige, som i en række forskellige tableauer, er bygget op i modeller. Der fortsættes med at bygge og i dag er det Norrland med LKABs sinteranlæg, Malmbanan, Abisko og Lappporten, der er færdigt. Man kan opleve Gävle, Dalhalla med en forestilling med Benny Anderssons orkester og Vasaloppet . Fra Stockholm er der blandt andet Stadshuset, Globen, Kaknästornet, Stockholms Centralstation, Sergels Plads med skulpturen Crystal Vertical, Kungsträdgården med blomstrende kirsebærtræer og Södermalm.
Stockholm med rådhuset og Kagnastårnet i baggrunden | Der er meget der skal fotograferes (ikke let når man ikke kan nå op) | Frokost på Kungsör Station |
Anlægget er udstyret med trykknapper, der aktiverer bevægelser, lyde og andre effekter.
Husmodellerne er fremstillet af Miniature Kingdom. Vægge og tag printes på 3D printere. Derefter males detaljerne, nogle gange helt ned til hver mursten. Anlægget har mange menneskelige figurer, og nogle gange arrangeres særlige begivenheder, såsom Cornelis Wreesviik, de fire medlemmer af ABBA, Jönssonligaen (svenske Olsen-Banden).
De 25 tog kører i landskabet på 600 m skinner, og styres af computere. Anlægget fylder 170 m2. Kun ca. en tredjedel er færdigbygget.
Frokosten blev indtaget på Kungsör station til favorable priser.
Efter hjemkomsten til Stockholm var der en gruppe, der tog på jernbaneudflugt på Roslagbanen til Österskär, og undervej så man 3 elge, der også var på tog sight-seeing. Aftenen sluttede med besøg på Tiffanny.
Snabbtåg på Roslagbanen | Togtosser på tur | Restauranten "Tiffany's" som blev vores stamsted |
Lørdag gjaldt det besøg på Stockholms Modelljärnvägsklubb
SM] bygger og driver et modeljernbaneanlæg ved navn Samora-Mohällarne Railway. Modellen er en forestillet jernbane i Bergslagen i midten af 1950'erne. Modellen skal give et periodetypisk helhedsbillede af såvel jernbanen som den omkringliggende topografi samt det arkitektoniske, kulturgeografiske og økonomiske miljø. Autenticitet skal tilstræbes.
Ekensholmsbanan
I vores øjne er Ekensholmsbanan en individuel jernbane i midten af 1950'erne, der går gennem det centrale svenske Bergslagen. Miljøer fra Västmanland, Gästrikland samt Uppland kan findes langs banen.
Oprindeligt startede banen fra Samora og Samora-feltets mange jemminer. Banen passerede Farsarvet - et stationsfællesskab på statsbanen mellem Ålbro og Valnäs. Linjen er anlagt i et bakket, skovklædt landskab og følger hovedsageligt Holmströmmen og Norrbäcksåns dale. Banens endepunkt er Mohällarne - en by med udskibningshavn ved Storen søen.
Stockholms Modelljärnvägsklubbs flotte anlæg | Meget blev styret fra kontrolposten | Snakken gik og mange gode tips og ideer blev udvekslet |
Minedrifi på Samora-feltet ophørte i slutningen af 1920'erne. Imidlertid beholdt jernbaneadministrationen sit oprindelige navn, Samora-Mohällarne Railway (SMJ), populært kaldet Ekensholmsbanan.
Sporlængde: 450 m
Køretid: tur-retur uden stop: 25 min.
Signaler: 60 stk. selvbygget
Tidsskala: 1 : 12
Efter dette besøg deltes i to hold; et til Vasa, og et til Spårvägsmuseet.
Klargøringshal for sporvejene | Det imponerende Vasa museum | Til slut kørte vi alle med hyggelige veteransporvogn til Sergels Torg hvor vi skulle spise |
Om Regalskepet Vasa henvises til andre kilder. For de fleste museumsbesøgende var det den største oplevelse på Stockholmsturen.
Angående Spårvägsmuseet henvises også til andre kilder.
Overskudet fra turen blev spist op på den italienske restaurant på tagtearessen på "Åhléns Stormagasin" med udsigt over Sergels Torg
Aftenen sluttede med sædvane med besøg på Tiffanny.
Hjemturen fra Stockholm foregik også med Snälltåget.