Udflugt til Sverige efteråret 2010
Torsdag morgen mødtes vi på P-pladsen ved klubben. Jeg var tilmeldt som nummer 13 i sidste øjeblik, og var dermed heldig, for der var kun plads til 13 personer i bilerne.
Efter vi havde sunget klubbens udflugtssang, besteg vi bilerne og kørte mod nord.
Første lokalitet på turen var Teknisk Museum i Helsingør. Jeg har tit tænkt på at tage derop, men så blev den krydset af. Robert førte os direkte hen til et modeljernbaneanlæg, der viste teknikkens og industriens udvikling. Der er pt 3 anlæg, hvor det første viser perioden 1850 til1890, det andet perioden 1890 til 1920, og tredje anlæg 1920'erne og 1930'erne. Der er planlagt 6 anlæg, så vi skal sikkert derop igen, når næste anlæg er færdigbygget.
Jeg syntes, at det sidstnævnte anlæg var det mest interessante, men det bliver nok beskrevet af redaktionens skribenter.
Der vil i kommende numre af Særtoget være artikler om tingene på anlæg 3 (red. bem.)
Jeg er mest interesseret i fly og skibe, men samlingen er ikke videre imponerende. Alt virkede lidt tilfældigt, og en kronologi var det svært at få øje på.
Fra det meget flotte model anlæg | Mack Buldog Truck |
Mit maveur ringede, og det gjorde det også hos flere andre - altså frokosttid. Vi kørte til en sommerlun spiseplads med udsigt over Øresund mod øst og Kronborg med syd. Vi fortærede den medbragte mad, mens vi blev underholdt af en flok gymnasiepiger, der var på fisketur. Om de fangede noget, ved jeg ikke. Men det var et charmerende indslag fra udflugtskomitéen.
Frokost på Helsingør Nordstrand | Fiskepiger |
Pakke sammen - og videre til færgen. Kort tur over Sundet, og ankomst til broderlandet.
Første stop i Sverige var en modelforretning (Eurohobby) i udkanten af Helsingborg. Man forstår ejerens bekymrede udtryk i ansigtet, da 13 “glolystne” danskere troppede op i hans butik. Men han fik da drejet mundvigene, da kasseapparatet begyndte at spille. Desværre for mig, der er LGB-freak, var der ikke noget jeg kunne bruge.
Vi fortsatte, og kom forbi en Caltex-tank. Caltex var et populært benzinmærke, men blev opkøbt af andre, og er forsvundet fra Europa.
Caltex Tank | Minemuseum |
Næste seværdighed var Nyvång Bruk, hvor Robert fortalte om den nu nedlagte mine, som er museum. Der var desværre lukket, men tag en tur derover til næste sommer!
Huset hvor vi skulle bo | På bagsiden var en stor terrasse med en fantastisk udsigt fra toppen af halland Åsen |
Vi nærmede os nu Hallandsåsen, hvor vi skulle overnatte på “Pallebjerg”. Værelserne blev fordelt, og snart stod den forlorne skildpadde og kaldte på de småsultne gæster. Efter måltidet, var der foredrag om de svenske konger fra krigsrøveren Bernadotte til den intetsigende Carl Gustav 16. Men snart efter genlød den rolige svenske natur af pusten, stønnen og snorken fra de mange begavede mundhuler.
Fredag 1. oktober
Efter morgenmaden sadlede man op, og drog mod nord - til Gøteborg. Vi ankom til byen i god tid, så der var tid til at se på Gøteborg Centralstation og på sporvognene, der flittigt passerer stationsbygningen på 2 sider. Der var hele tiden mindst en af slagsen i se-position.
Ankommet til Gøteborg Centralstation (beskeder skulle gives hurtigt for alle var væk i alle retninger efter 15 sek.) | Vi skulle selvfølgelig også lige besøge en togbutik |
Men det gjaldt først og fremmest at besøge spor 0-klubben GMJS, Göteborgs ModellJärnvägsSällskap. 13 modeljernbaneinteresserede bankede pænt på døren, og vi trådte ind i et modeljernbaneslaraffenland! Til dato den største modeljernbane, jeg nogensinde har set. Selvfølgelig blev vi modtaget med alle de svenske gloser, som f.eks. “välkomna” og “ha en trevlig dag” og så videre. Anlægget styres fra en kommandopost på første sal, og inden længe kunne vi følge togene rundt på banen.
Efter et par timer ved anlægget var der traktement i opholdsrummet, hvor vi også fik en opbyggelig snak om nutiden og fremtiden for klubben. Sluttelig fik vi overrakt en DVD om Särö-banen, som er forbilledet for klubbens anlæg, samt eksemplarer af klubbens klubblad “Rälspiket”.
Stations miljø på det flotte anlæg hos GMJS | Gruppebillede sammen med et par medlemmer fra GMJS |
Men vi takkede farvel, og fortsatte til “Hobbycenter” i Karl Johansgatan, hvor der igen blev handlet, og fik nyttige ting med hjem til egne anlæg / samlinger.
Så ringede maveuret igen, og efter en triviel gåsegang op og ned ad en af Gøteborgs sporvognsgader, fandt vi en indisk restaurant, hvor de fleste indtog en velfortjent souper..
Modellrallere i west: bringes i næste nummer af Særtoget. www.mrw1.se
et af de mange flotte partier på MRW's anlæg | Der blev taget mange fotos og videofilmet |
Efter besøget hos Modellrallere i west, var det blevet mørk nat, og hjemturen til Pallesbjerg foregik i roligt tempo. Og atter var en hyggelig dag i rette omgivelser nået til en afslutning.
Og atter lød de velkendte stønnelyde i den svenske natur.
Lørdag 2. oktober
Morgenmad
Afgang mod Hallandsåstunnelen, og kl. 10: Ankomst til byggepladsen Hallandsåstunnelen.
Vi blev samlet i foredragssalen, hvor en charmerende svensk guide-kvinde fortalte om byggeriet af Hallandsåsen, hvilket først og fremmest gjaldt den optimisme, der nu kendetegner byggeriet efter så mange besværligheder gennem en årrække. Da der viste sig et teknisk problem, kunne Søren heldigvis bistå med “professionel” assistance. En virkelig dygtig, indsigtsfuld og formidabel præstation på et meget let forståeligt svensk. Selve hullet blev besigtiget efter en frisk spadseretur, men der var ingen synlige aktiviteter på grund af lørdagen.
Frokosten blev indtaget ved Torekov i stiv kuling. Torekov er en lille havn på de yderste nøgne klipper ud i Kattegat vest for Båstad.
Hallansås tunnelerne fra sydsiden | Frokostpause med udsigt over Kattegat (det var med at holde fast på spegepølsen for der blæste en ½ orkan ind fra vest) |
På vej hjem til Pallesbjerg kom vi lige forbi veteranbanen ved Klippan. Ganske vist var alt lukket og slukket, men der var en masse spændende effekter, der kunne beskues. Et oplagt mål til en sommerudflugt!
Klippan Veteranbane hvor de havde rigtig meget materiel | Det meste trængte til en extra kærlig hånd |
Herefter gik det hjemad, hvor den traditionelle festmiddag skulle indtages. Jan fik tændt op i grillen, og der var trængsel ved salatsnittebordet, omend det kun var salat til pynt.. Men korøven blev stegt og spist, og bourgognen nedsvælget.
Aftenens program skulle handle om svenske visesange, men det kunne ikke lade sig gøre, da Roberts pc ikke havde højttalere, og de smukke toner kun kunne høres af de nærmestsiddende. Nåh, vi kan nok få dem at høre en anden gang.
Søndag 3. oktober - sidste dag
Morgenmad, oprydning og pakning af biler. Da det var en flok modne bevidste mænd, der skulle foretage oprydninngen, gik det forrygende, og allerede en halv time før den skemalagte afgang kunne vi påbegynde tilbagerejsen - dog skulle jernbanemuseet i Ängelholm også besøges.
På museet gik vi rundt hver for sig, og om museet kan læses på hjemmesiden:
www.trafikverket.se/Museer/Sveriges‑Jarnvagsmuseum‑Angelholm/
Afgang fra Ängelholm og via Øresundsbroen tilbage til Næstved
Jørn Larsen