NMJK udflugt til Bremen

Efteråret 2018

4. oktober tog jeg regionaltoget fra København, Jeg skulle nødes med klubben i Næstved, så det var med en vis spænding, jeg futtede ned gennem Sjælland. Ved ankomsten til Næstved myldrede det ind i vognen med opstemte NMJK’ere, og ”hej med dig!” osv. Snakken gik lystigt allerede, og man var tydeligvis fyldte med forventninger til turen.
Desværre var der lidt problemer med færgen, så det skabte nogen forsinkelse, som blev til en time.
På færgen fik de fleste morgenkaffe, men så frem til lidt lækkert på Hamborg H. Men desværre blev opholdet i Hamborg blev forkortet, og direkte til toget til Bremen.
Men videre mod Bremen – indtil Rotenburg (Wümme), hvor der igen var et kortere ophold pga. påkørsel. Langt om længe nåede vi Bremen H, hvor vi fortsatte med regionaltog til Bremen-Hemelingen, og en kort spadseretur til hotellet. Efter nøgleudleveringen gik vi videre til Sporvognsmuseet.

Velankommet til sporvognsmuseet

i egen sporvogn

_______________________

En af de flotte haller hvor sporvogne stod

opstillet med god plads imellem så man rigtig

kunne beundre og fotografere dem

Museet er omtalt i det lille hæfte, som Robert udleverede på rejsen. På museet blev vi anbragt i en veteransporvogn, som kørte os direkte til museet, hvor vi mødtes med guiden. I et lille forværelse skildrede han sporvejsudviklingen i Bremen, og flere af os tænkte, at det bliver en lang eftermiddag. Turen fortsatte til de tilstødende lokaler, hvor der var mange spændende genstande, der kunne fortælle historie. Mange modeller af sporvogne, skilte, plakater, en LGB-bane osv. I selve remisehallen stod mange vetaransporvogne, som kører i Bremens gader ved festlige lejligheder. Endog en partyvogn har man , men vi havde ikke bestilt kørsel i den. Det må vente til en anden gang.
Aftenturen gik til Bremen centrum, hvor Robert læste eventyret om ”De Bremer Stadtmusikanten”

Aftenstemning i Bremen

til venstre ligger det meget flotte rådhus

___________________

Bremen Stat-musikanten

Trætte og mætte gik turen tilbage til hotellet, men desværre drev tørsten os (ca. halvdelen) til et besøg på den lokale knejpe: Micky Maus”, som vi først forlod nogle timer senere.

5. oktober
Efter søvn og morgenmad tog vi fat på dagens første opgave: tur til Hamborg med toget. Vel ankomne, go i god tid, besluttedes det at tage en rundtur i havnen. Fin oplevelse – godt planlagt.

Fra den danske del med Egeskov slot i midten Fra de Schweiziske Alper med tog i mange etager Rom med Peterskirken til venstre

MiniaturWunderLand. Ja, hvad skal man skrive? Hele anlægget er så overdådigt, at jeg ikke kan beskrive det med få ord. Det skal opleves. Jeg var dernede i foråret, så jeg havde set en del af det. Det er også et emne, der gang på gang tages op i klubben – nogle har været der mange gange, men vi 16 tosser kan nu snakke med på sagen.
Mætte af modeljernbaneindtryk stod festmiddagen Schweiske, et rigtigt Schnitzel-spisested, hvor der var reserveret pladser til Familien Hansen. Med fyldte vomme tilbage til hotellet. Dog med en lille afstikker til ”Micky Maus”

6. oktober
Tidlig op – hurtig morgenmad – af sted til stationen, og med toget via Bremen til Leer.
Her var der bestilt taxa, for selvom vi er unge og raske, så var det en tur på 2,8 km, og der skulle rationeres med kræfterne.
Leeraner Miniaturland. En beskrivelse af anlægget var også i ledsagerhæftet.
Mit indtryk: stort, fladt, mange huse / byer med lokalt islæt (desværre kender jeg / vi ikke de byer, kanaler med sluser, færge til de Vestfrisiske øer, ikke mange tog, men mange lastbiler, Jeg må gå ud fra, at de lokale synes er ret realistisk.
I et stort lokale er et nyere anlæg, med nogle af de store byer bl.a. Oldenburg, Men stadig stort og mindre overskueligt end det andet. Det var ikke muligt at se detaljer inde midt i bebyggelsen.

Fra Leeraner Miniaturland

En af byerne i det flade Frisland med de mange kanaler og små havne

__________________________________________________

Brandenburger Tor Fra det gamle LOXX-anlæg fra Berlin

Oppe på første sal var resterne af LOXX - det store modeljernbaneanlæg fra Berlin - stillet op. Man kunne se, at motorsaven var blevet anvendt flittigt, og der ligger et stort arbejde forude før det kører igen, Det kan vi glæde os til.
Tilbage til Bremen, og schnitzel på Edelweis. Og atter hjem til Micky Maus. Nej! Lukket pga dartturnering, men heldigvis tog naboen godt imod os, og i den lune oktoberaften fik vi ordnet verdenssituationen.

Restauranten "Edelweiss" hvor vi spiste fredag aften

________________________________________

Det obligatoriske gruppebillede foran hotellet

Fra venstre Flemming, Frits, Thomas, Søren, Jan,

Per, Kjeld, Preben, Peter, Carsten, Jan, Henrik, Robert,

Kaj, Hans Jørgen, Karl Erik og Niels

6.10.
Kufferten pakket, farvel til hotellet, af sted til Bremen Hbf, finde toget til Farge.
I Farge skulle se Denkort Bunker ”Valentin”, verdens næststørste ruinbunker.

Indgangen til området, med monumentet

over de faldne tvangsarbejder til venstre

__________________________________

Bunkeren i hele sin kolonorme størelse

Bunkeren skulle anvendes til bygning af Tysklands nyeste ubåd. Bunkeren er 430m lang, og der blev udskrevet tvangsarbejdere fra Tyskland og de besatte lande, deriblandt også danske frihedskæmpere.
Det var ret knusende at gå rundt i de gigantiske rum, og virkelig mærke historiens kolde vingesus.

Dette var sidste oplevelse på turen, og så var det bare at komme hjem. Med tog fra Bremen via Hamborg og mod nord. Men desværre med nedbrud osv, så vi blev 3 timer forsinket. Jeg skulle videre til Østerport, fik sagt farvel og tak, og stemplet mit rejsekort på perronen i Ringsted.