Referat af turen til Dortmund 19. - 22. april 2007.

Af Preben Hansen , førstegangsdeltager på udenlandstur med NMJK.

Torsdag  eftermiddag den 19. april mødtes vi foran Uglebroskolen for at tage af sted til det, vi havde glædet os til i over et halvt år, nemlig til Intermodellbaumesse i Dortmund.

Vi kørte mod Rødby Færge, og efter at vi havde indtaget aftensmaden på færgen og fået købt det mest nødvendige i færgens supermarked for at klare turen på de tyske motorveje, kørte vi mod Ladbergen. På trods af en rundkørsel lige før hotellet, som ikke var registreret på de GPS’er, som ellers på pålidelig vis viste os vej, kom vi til hotel Zum Timpen, hvor vi skulle bo de næste 3 dage.

Ankomst.jpg (81834 byte)                    beer.jpg (61328 byte)

Efter velkomst-”Bier vom Fass”, gik vi til køjs for at være friske til den næste dages udfordringer.

Morgenmad.jpg (67262 byte)

Fredag morgen efter indtagelse af et overdådigt morgenmåltid, drog vi mod mekkaet for alle voksne drenge, Modelbyggemessen i Dortmund. Vi samledes på pladsen foran Westfalenhalle, hvor vi lige havde gået over Sukkernes Bro, gangbroen over hovedvejen fra parkeringspladsen. Dens navn havde den fået af erfarne messebesøgere, fordi den skulle være stejl at passere på hjemvejen efter en hel dag med trætte ben og tunge indkøbsposer.

For os der var førstegangs messedeltagere, gav Frits os en hurtig rundvisning i hallerne, så vi fik et indtryk af, hvad der var at se i de 8 forskellige haller og så vi bedre kunne finde rundt på egen hånd i dette virvar af modelbåde, -fly, -lastbiler og, ikke mindst, -tog. Herefter gik dagen med at suge alle indtryk til sig i denne enorme miniature verden for modelbyggere. Og efter en lang dag og med fordelagtige indkøb i poserne, kørte vi tilbage til Ladbergen, for at hvile ud med god tysk fadøl. På spørgsmålet om, hvem der ønskede mere øl, måtte den stakkels servitrice opgive at tælle alle de tørstige danskeres fingre, og ræsonnerede at alle 15 skulle have mere øl.

messe.jpg (74956 byte)                messe2.jpg (95678 byte)               Fly.jpg (94704 byte)                Asterix.jpg (79117 byte)

Lørdag morgen var det igen tid til at køre mod Dortmund. Trafikken på motorvejen var denne formiddag ikke så intenst, da der ikke var så mange der pendlede til arbejde om lørdagen. Til gengæld var ”trafikken” inde i messehallerne  meget mere intenst i forhold til om fredagen. Der var naturligt nok mange flere fædre der havde fri til at tage på messe sammen med deres børn (og nogle også koner). Det gjorde selvfølgelig at det blev mere besværligt at komme helt hen til de enkelte udstillinger og sælgerstande.

Vi fik dog tilendebragt messebesøget, nogle med større poser og lettere tegnebøger end andre. Inden vi tog tilbage til hotellet for at spise en velfortjent aftensmad, kørte vi til den nærliggende dæmning ved Möhnensee. Her berettede Frits om den grusomme historie der hvilede over dette ellers så idylliske område. Dæmningen var blevet bombarderet af britiske flyvere under 2. verdenskrig, og området blev oversvømmet af de enorme vandmasser, med død og ødelæggelse til følge.

Möhnesee1.jpg (48536 byte)                  Möhnesee.jpg (98372 byte)

Søndag morgen blev det tid til afsked med Ladbergen, for at køre mod nord. For ikke at køre direkte mod færgen, gjorde vi et par stop undervejs. Første stop var i Uelzen syd for Lüneburg, hvor vi så den noget specielle banegård, opført af kunstneren Hundertwasser, hvor alle vægge var buede og beklædt med kakler i alle mulige farver, og søjler, der viste at en banegård ikke behøver at være et trist og upersonligt sted at starte eller slutte sin togrejse. Andet stop var skibselevatoren ved Scharnebek sydøst for Hamburg. Dette enorme ingeniør projekt gør at floddampere bliver løftet 30 m . op i et kæmpemæssigt badekar, for at kunne fortsætte deres sejlads på de europæiske vandveje. Vi andre fortsatte vores tur mod Puttgarden. Her fik vi handlet i Bordershoppen, som var eneste mulighed for billige indkøb af øl og vin denne søndag aften, inden vi tog det sidste stykke vej hjem.

Bahnhof Uelzen.jpg (66121 byte)                Bahnhof Uelzen-toilet.jpg (58440 byte)                                        Frokost.jpg (91821 byte)                  Schiffshebewerk Scharnebeck.jpg (65330 byte)

Vi kunne nu konstatere at en god tur var lykkeligt overstået. (På nær at jeg havde glemt min jakke på hotellet. Den blev dog eftersendt med posten og modtaget en uge senere.)  Tak til arrangørerne af denne fantastiske tur.