"Modellbauwelt Hamburg" - 29. November 2003

“Den største hobby-fornøjelse for hele familien og ivrige modelbyggere!” Således kunne man læse i brochurerne om “Modellbauwelt
Hamburg”, som for 6, gang blev afholdt i Hamborgs messehaller.
Her præsenteredes nyheder og trends af model-biler, -jernbaner, -skibe og -fly fra den store modelverden, som begejstrer millioner af hobbyfolk i alle aldre.

Det var ikke en udflugt arrangeret af klubben, men af Køge Bugt Rejser. Men det tilbageholdt ikke 16 af klubbens medlemmer fra at tage med. 05:30 mødtes vi på parkeringspladsen ved Rønnede, hvor vi flittigt frøs et kvarter før bussen samlede os sammen, og mens dagen gryede i øst kørte vi ad motorvejen til Rødby. På grund af den beskedne forsinkelse, nåede vi ikke den reserverede færge, og. vi måtte indstille kroppen til en halv times ventetid. Pludselig fik chaufføren marchordre, da -Scandlines-personalet havde bemærket messegæsterne fra klubben. En par personvogne blev bedt om at bakke baglæns tilbage til P-pladsen, og vi kom med den planmæssige færge. I færgens gourmet-cafeteria blev morgenkaffen atter skyllet ned, og efter ilandkørslen i Puttgarden var alle vågnet helt op, og alle snakkede om det fælles emne: modeljernbaner. I Hamborg fandt chaufføren hurtigt og gelinde vej en til messehallerne, så vi kunne gå ind inden hallerne blev overfyldte. Vi spredtes i alle retninger, og mødtes kun til frokost for at udveksle erfaringer om det man specielt havde set, købt eller oplevet.

Da messen lukkede 'omkring klokken 18, fandt vi bussen og chaufføren fandt vejen til Puttgarden og videre mod vejen til Rønnede.
Mætte af indtryk tog de fleste en lille lur på hjemvejen.

Nogle enkelte og løsrevne kommentarer:
- Jeg tager på messer for at ose, dvs. kun kigge. - Furka Bergstrecke er med hver gang. Jeg har selv kørt på banen, og den er næsten lige så fantastisk i model.
- Jeg fandt endelig én, der handlede med Z, så jeg fik købt et lokomotiv.
- Jeg har nogle videoer med hjem - de var på et såkaldt messetilbud.
- Jeg savnede mere brugt materiel. Sidste år var der en hel hal med private salgssteder.
- Jeg er meget interesseret i militærhistorie. Der var et stort anlæg med skyttegrave fra Første Verdenskrig. Imponerende flot. Det har taget tusindvis af timer at bygge. Og som historiker kan jeg godt sige: det var pinligt nøjagtigt. Ned til mindste detalje.
- Amerikaneranlægget med lastbiler, busser og brandbiler. De kører helt automatisk. Fascinerende!
- Der var nu ikke så mange nyheder, som jeg havde ventet.
- Klubben burde planlægge en - klubtur til Miniatürwunderland i Hamborg. De havde nogle arbejdende stande med på messen, så vi kunne følge modelbyggearbejdet.
- Der var et havneanlæg med masser af detaljer. Jeg så på det i mindst en time.
- Tyskerne brygger noget godt øl, og fremstiller lækre pølser. En Becks Bier og en Bockwurst er altid et sikkert hit hos mig. Det blev da også til 5 sæt i løbet af dagen!

I år er der Modellbauwelt Hamburg 19. - 21. november, og vi regner med at Køge Bugt Rejser atter vil gentage succesen. Køge Bugt Rejser tilbød i øvrigt mulighed for at overnatte på hotel i Hamborg.
Om søndagen kunne man så tage til Miniatürwunderland eller på et af de mange andre museer, som en storby som Hamborg kan byde på. F.eks er der på Hamborgs Bymuseum en meget stor modelbane med Hamborgs havn som forbillede.