Tur til Köln 3. Til 6. november 1994

 

Efter succes i 92 ville vi igen køre til Köln for at se messen (den er jo kun hvert andet år). Men for ikke igen at side klemt i en personbil,ville vi denne gang leje en autocamper og køre i.

Som sagt så gjort. René og jeg hentede camperen i Ringsted onsdag aften, og torsdag hentede vi Olav, Frits og Dan, og så gik der mod Gedser hvor vi skulle med færgen til Rostock (der var det billigst at få en autocamper med over), og da vi nu var havnet i det gamle Østtyskland ville vi køre ind over landet og se lidt på resterne af DDR, bl.a. Schwerin hvor Olav rigtig fortalte om hvad der allerede var sket på bare 5 år.

Da det var ved at blive mørkt fandt vi en campingplads lige nord for Wuppertal hvor vi kørte ind og fandt en plads (her i november var det ikke noget problem). Middagen blev klargjort, forloren skildpadde med æg og sherry.

Fredag:

Efter morgenkaffen og at vi havde afregnet med campingpladsen, kørte vi ind til Wuppertal, hvor vi skulle besøge ”Matschke” modelbane forretning (vist nok en af de største i Europa) og der var nok at kigge på, og vi fik da også handlet en del. Derefter kørte vi videre mod det primære mål, nemlig messen i Köln. Vi var heldige at finde en P-plads tæt ved messe-hallerne, så det var bare med at komme ind og se på herlighederne.

Der var mange flotte anlæg bl.a. dette snelandskab Den tyske Spor 1 forening var der også med kæmpe modul-anlæg

Igen i år var det helt overvældende, alle de store producenter var der med store og flotte udstillingsanlæg. Da vi denne gang havde 2 dage på messen var det også tid til at komme op på anden sal hvor der var mest general legetøj udstillet, bl.a. en kæmpe afdeling med Lego.

Da messen lukkede kørte vi til ”camping Berger” som vi havde fundet hjemmefra og lå kun 5 km. Fra centrum, og lige ned til Rhinen. Efter vi havde installeret os gik vi i gang med fredagsmenuen, rødt oksekød m/salat og Bourgogne. Da middagen var indtaget var der tid til en tur på den lokale ”knejpe” hvor øllet var godt og rigeligt. Olav var meget bekymret for han havde ikke nået at få rigget køjen til inden vi gik i byen, og nu var han blevet rigtig ”træt”, men hans bekymring var ubegrundet for det havde vi andre gjort for ham, uden at han viste det.

canpingpladsen lå helt med til Rhinen. (ca. 5 uger efter vi havde været der steg Rhinen og der var 16 meters højvande ved Köln) Dan filmer nogle af de mange flodbåde der hele tiden kom forbi (han var desuden vandt til at være på taget da han sov deroppe)

Lørdag:

Efter en lidt sløv start kørte vi igen ind til messe-hallerne, og heldigvis var vores P-plads fra i går stadig ledig, Vi havde ikke gået ret lang tid før vi stødte på et par gamle kendinge hjemmefra, nemlig Robert og Ole fra klubben, der var dernede med nattoget,

Efter messen lukkede var det tid at køre nordpå, og efter lidt aftensmad på vejen, og en omkørsel på ca. 50 km. Hvor vi igen var ved udgangspunktet fandt vi en resteplads lige syd for Hamburg hvor vi holdt ind for natten. Uheldigvis kom vi til at holde lige ved siden af nogle polakker der brugte restepladsen til at bytte ”varer” på (tror ikke det var julegaver de byttede), så vi prøvede at holde lav profil og håbede at Dan der sov på taget af camperen ikke snorkede for meget.

Søndag:

Alt gik godt, og om morgenen var polakkerne væk, og vi kunne køre videre i ro og mag.

På vejen mod Rostock havde vi planlagt at vi skulle til Bad Doberan, og følge ”Molli-banen” lidt ud til kysten hvor vi skulle spise frokost. Men på vejen var der behov for en tissepause så Frits, der var chauffør denne dag, fandt en øde P-plads i ved stationen i Teschow. Mens vi gik og strakte benene og kiggede lidt på Stationsbygningen, der både var øde og faldeværdig, fik Olav øje på en fotograf der stod lidt ude af sporet, og gik ud og spurgte hvad han filmede. Han svarede at hen ventede op det sidste damptog i ordinær drift på linjen skulle komme forbi lige om lidt, så vi tænkte at det ville vi da også vente på.

Mens vi ventede, på som sagt et meget øde sted, begyndte der lige pludselig at vælte ind med biler, og folk for rundt med fotoudstyr, og gjorde sig klar til toget kom. Og ganske rigtigt så vi røgsøjlen ude i horisonten og vi ventede at se et lille tenderlok. Men det viste sig at være en stor BR50 (dansk Litra N) der kom med et lille godstog.

Olav og jeg rundt og kigge på den gamle stationsbygning

 

så begyndte der at strømme ind med togtosser

 

"Nicolai" forlader stationen for fuld damp

 

Så var der ellers det helt store fotoshow, med både hjulspind, meget rør og tuden med dampfløjten. Næppe havde den sidste godsvogn forladt stationen før alle folk og biler var væk igen. Tilbage sad vi så og tænkte, hvad var det lige der skete.

Vi kørte nu til Bad Doberan hvor vi fulgte sporet ud til Heiligendamm hvor vi spiste de sidste rester og ventede på at ”Molly” skulle ankomme, og efter at kigget og filmet gik turen til færgen.

Molli i Hieligendamm Klar til afgang mod Bad Doberan

Vel ankommet til Dan i Snesere skulle vi lige tømme, rengøre og vaske camperen. Så den var klar til aflevering.

Igen en dejlig tur til Tyskland (kan kun anbefales at køre i Autocamper).

 

Søren

Regnskab for turen: DEM omregnet til kurs 387,20

  DEM DDK Pr.Mand
Leje af camper inkl. 1200 km.   2.600,00 520,00
Betaling for 440 km. a 1,50 kr.   660,00 132,00
Færge   555,00 111,00
Indkøb mad og drikkevarer   2.000,00 400,00
Diesel købt i Tyskland 184,00 712,45 142,49
Diesel købt ved hjemkomst   à 4,52 pr. liter   208,23 41,65
Camping, 2 overnatninger 83,00 321,38 64,28
Entre, udstilling, 2 dage 140,00 542,08 108,42
Diverse 9,95 38,53 7,71
plastikposer, druer 4,83 18,70 3,74
Chokoladeguf 6,00 23,23 4,65
Udskænkning på værtshus 75,00 290,40 58,08
Ialt   7.969,51 1.593,90