Det var med
stor forventning jeg så frem til klubbens efterårsudflugt til Slesvig-Holsten.
Jeg havde fået tilsendt turens program, og det lovede godt, så det var bare
med at komme af sted.
Statelig gled “Thor Sydfyen” ind i lejet i Fynshav, og turen
kunne fortsætte over Als mod Sønderborg og Dybbøl Mølle. Ved den historiske
mølle skulle frokosten indtages, men da der ikke var borde og bænke her
fortsatte vi ad den smukke kystvej langs Flensborg Fjord. Ved Rønshoved foretog
vi en afstikker ned til stranden, hvor vi fandt både borde og bænke, og
hurtigt var frokosten anrettet. Fra frysetaskerne fremdroges kølige pilsnere og
frisk pålæg. Det var tydeligt, at det var mænd, der var på udflugt: rugbrød,
leverpostej, pølse, skinke mm. Sundt og nærende, og frit for salat og blødt
brød.
Da maverne var velfodrede, uddelte Robert et kompendium turens seværdigheder,
og et historisk indlæg om Slesvig og Holsten. Da han er lidt af undermåler,
steg han op på bænken, hvor han med sin klare røst og svingende armbevægelser
holdt han et medlevende foredrag, og således levendegjorde historien, som ikke
er ligetil at forstå for menigmand. Vi kunne samtidig følge med i kompendiet,
da det var krydret med mange relevante billeder. Kompendiet er et flot arbejde,
og har efterfølgende fundet plads på reolen hjemme.
12 mand fik hurtigt samlet sammen og ryddet op, og turen fortsatte
via Kruså til Flensborg. I Flensborg skulle der gøres 2 indkøbsstop, først
hos modelforretningen Trojaner, derefter hos Calle for at få forsyninger til
opholdet i Garding og på udflugterne. Herefter diagonalt gennem Sydslesvig til
Garding på halvøen Ejdersted. Uden problemer fandt vi overnatningsstedet, som
viste sig at være et fint feriested, hvor vi blev indkvarteret i 4
ferielejligheder. Alle lejlighederne havde en stor stue i underetagen, og soveværelser
på første sal. Lejligheden, hvor kasserer Oluf sov, blev valgt til fællesrum.
Aftensmåltidet, forloren skildpadde, blev sat på bordet - dog uden den nødvendige
sherry.
Den lune eftersommeraften skulle naturligvis nydes, og kombineret med en
motionstur skulle Garding udforskes. Nogle gik til stationen og nogle gik på værtshus.
En lille gruppe endte sluttelig på en hyggelig knejpe, hvor Kümmeling kun
kostede 1 €.
Fredag
Næste morgen mødtes vi friske til morgenmaden, idet nogle
morgenfriske gutter havde hentet frisk morgenbrød hos den lokale bager. Dagens
udflugsprogram blev gennemgået, idet der var en afvigelse fra det oprindelige
program. Ejderen har sit udløb i Vesterhavet lige syd for Garding, og på grund
af høj- og lavvande skal floden reguleres med et dæmningkompleks. Desværre
var det tæt tåge, da vi ankom til dæmningen, så det var langt fra det
perfekte fotovejr. Men vi kunne iagttage de enorme vandmasser, der pulser ind og
ud hver sjette time døgnet rundt - året rundt.
I den tætte tåge fortsatte vi gennem det ejderske landskab styret
af forreste vognkommandørs GPS a la cross country. Det eneste vi kunne se var
de smalle mudrede veje og interessante landbrugsmaskiner, der stod opstillet på
markerne. Undervejs passeredes ganske små landsbyer, hvor tågen lå knap så tæt.
Derfor var det muligt at få en gensidig hilsen fra en stork, der sad højt på
sin rede. Vi råbte “Hej stork”, og storken løftede næbbet og nikkede et
par gange. Høflige storke dernede i Ejderland. Men omsider nåede vi
Friedrichstadt, hvor første besøg var Modellbahn Zauber.
Om selve anlægget kan man læse i Særtoget 2/2008. Men anlægget
skulle selvfølgelig tages i nærmere beskuelse, og hurtigt fik man øje på en
masser detaljer, gags! En beruset mand køres i trillebør, folk står og glor på
aber i et træ, en kvinde sidder på hug og lader sit vand, et storkepar har
bygget rede mellem trådene på højspændingsmasten, en lystfisker på en frømand
som fangst, en fange flygter fra fængslet, en mand sidder fredeligt på lokum,
da døren går op osv. osv. Alt imens togstammer i roligt tempo kører rundt på
anlægget. En kop kaffe, og derefter udsivning til den friske luft. Ved ind-/udgangen
stod Robert og scorede nogle billige point hos Sybille, modeljernbanens
medindehaver. Robert havde nemlig medbragt artiklen fra Særtoget i nogle
hundrede eksemplarer til uddeling til alle de danske gæster. Så vidt jeg
husker, fik han både knus og kram og en lille blomsterkrybbe, der skal pynte på
anlægget derhjemme.
Der var plads i programmet til en kort byvandring i Friedrichstadt,
hvor vi så de gamle huse, smukt beliggende ned til kanalerne. Vi var så
heldige at se et brudepar komme ud fra rådhuset, og det blev naturligvis
filmet!
Næste “highlight” på turen var jernbanebroen over
Kielerkanalen og den spektakulære svævefærge ved Rendsborg. Begge emner er
omtalt i dette nummer af Særtoget. Mens vi indtog frokosten ”på” bilerne,
så vi 3 store skibe, såkaldte feedere, sejle forbi, og efter det sidste
iagttog vi svævefærgen svæve over kanalen.
Vi tog en svævetur, og på den modsatte side af kanalen holdt
Robert et foredrag om broen og svævefærgen. Tilbageturen gik ligeså fint, men
eftermiddagskaffelysten havde tirret ganerne. Kaffen med tilhørende æblekage
blev indtaget i ”Brückenterrassen” med udsigt til kanalen og
skibstrafikken. Æblekagen satte sig dybt i vommen!
Mætte og tilfredse tog vi tilbage til residensen i Garding, fik en
godnatøl eller 3, og sov trygt og tungt til næste morgen.
Lørdag
Tidligt op - morgenmad - af sted i bilerne til Heide. Fra Heide
skulle vi køre med regionaltoget til Hamborg-Altona. Atter i tæt tåge, så vi
fik intet set af det flade marskland. Højbroen over Kielerkanalen kunne kun høres!
Der er 2 højbroer over Kielerkanalen, og denne var den vestligste nær udløbet
ved Brunsbüttel.
Vel ankommet til Altona (tidligere sydligste danske by) begav vi os
til en nærliggende modeljernbaneforretning, hvor omsætningen pludselig steg 35
%. De tilfredse ejere gentog med begejstrede stemmer: “Auf Wiedersehen”!
Med S-tog til Hamborgs hovedbanegård, hvor der igen var mulighed
for at strejfe omkring. Nogle gik i forretninger, nogle gik på knejpe og jeg
kiggede på tog. Der sker jo så meget på så stor en banegård. Igen med S-tog
til Hamborgs bymuseum. På tredje etage findes en stor modeljernbane, som er
omtalt i Særtoget 1/2008.
Ligeledes med regionaltog mod nord til Heide. Nu var tågen lettet,
så vi kunne opleve landskabet, og de mægtige dæmninger, der førte jernbanen
op til broen
Traditionen tro, skal der være festmiddag den sidste aften. Og
altid det samme: korøv og bourgogne! I gårdhaven var opstillet 2
grillmaskiner, så det tog ikke lang tid at få fyret op og vendt bøfferne i et
par minutter på risten. Alt imens blev buteljerne afproppet og bordet dækket.
Lidt pyntesalat blev der også snittet til ulejligheden. Det var uhyre festligt,
at se denne flok herrer meget kultiveret tage for sig af retterne og vinene. Der
blev naturligvis skålet, og blandt de mange skåltaler, skal her blot nævnes
en hyldest til formanden, til kassereren, til turudvalget, og naturligvis for
dronningen og fædrelandet (vi var jo i et område under midlertidig prøjsisk
forvaltning). Selvfølgelig kom også sangbøgerne frem, og “Lorelei” og
”Så hæver vi - så sænker vi” istemt 11 tenorer og 1 baryton.
Søndag
Sidste dag, oprydning og hjemrejse. Da tågen var lettet tog vi
omvejen omkring Ejderdæmningen for at få nogle bedre foto, og for at tage hele
komplekset i totalsyn. Det lykkedes, og vi fik fine foto. Hjemturen gik via
Kiel, hvor vi besøgte ModellEisenbahnCluc Kiel. Robert havde truffet aftale med
klubben, og jeg skal sandelig love for, at vi blev godt modtaget. Kaffe, øl,
sodavand og pølser til at starte på i kantinen, og derefter ind i selve
lokalet og opleve anlægget. Jeg har ikke set mange modeljernbaneanlæg, men de
andre fagfolk udtrykte begejstring, og “aldrig set noget så imponerende”.
En artikel om anlægget bringes senere i Særtoget. MEC Kiel var
sidste punkt på programmet, så nu forestod kun en køretur til Puttgarden, med
et kort ophold i Heiligenhafen, og med færgen til Rødby, og endelig den sidste
korte tur tilbage til Næstved.
Preben (HP)